Ny allvarlig kritik mot den prisbelönta dokumentärfilmen ”Sabaya” har presenterats av Kvartal.
Det var under tisdagen som tidskriften publicerade en granskning om hur filmens huvudpersoner påstås ha tvingat ett flertal av de räddade yazidiska kvinnorna att skiljas från sina barn mot falska löften om att återförenas med dem. Under onsdagen publicerades en fortsättande del som granskat äktheten i en av dokumentärens centrala scener.
Återskapad scen
Enligt granskningen gjord av Kvartal är en av ”Sabayas” bärande scener fabricerad. I filmen visas hur de manliga huvudpersonerna Mahmud och Ziyad ger sin in i al-Hol-lägret för att rädda de tillfångatagna yazidiska kvinnorna.
Dokumentärens kvinnliga huvudperson, och den första personen att räddas i filmen, heter Leila. Under den dramatiska räddningsaktionen jagas de av IS och hamnar under beskjutning medan de flyr för sina liv. Filmscenen har varit en del av ”Sabayas” trailer och lyfts i internationella sammanhang, i exempelvis Variety och BBC.
Men genom att ta del av material som exempelvis textmeddelanden från regissören Hogir Hirori och en datumförsedd bild på Leila visar nu Kvartals granskning att fritagningen har spelats in med en annan kvinna – i efterhand. Och att Leila i själva verket fritogs en tid innan Hirori anlände till Syrien för att filma dokumentären.
Tidningen visar även hur scener där huvudpersonerna tar del av olika nyhetsinslag redigerats i efterhand.
Programchefen: Skadar filmens trovärdighet
Regissören har sedan uppgifterna presenterats erkänt att det inte är Leila som är kvinnan i scenen. Något han även meddelat SVT. Detta bekräftas av SVT:s Axel Arnö, programchef och ansvarig utgivare för ”Sabaya”, som menar att bilderna är dokumentära trots att de spelats in med en annan person.
Han skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att:
”Leila blev fritagen under dramatiska omständigheter. Men när Hogir träffade henne var hon redan ute. För att gestalta hennes berättelse lade Hogir in bilder från en annan lika dramatisk fritagning. Felet han gör är att inte tala om det för tittaren, och mig.
Gör det att berättelsen tappar i trovärdighet? Absolut.
Gör det berättelsen om livet som Sabaya mindre sann? Förmodligen inte – men det kan vi inte avgöra förrän vi har gått till botten med de nya uppgifterna.”
Hogir Hirori skriver i ett SMS till Kulturnyheterna att han tagit del av kritiken och kommer bemöta den med ett uttalande inom en ”snar framtid”.
Filminstitutet: Kan inte uttala oss
Under förra året prisades filmen på Guldbaggegalan för bästa dokumentär. Vid frågan om ”Sabaya” kommer att få utmärkelsen återkallad meddelar Svenska filminstitutet att det är för tidigt för att fatta ett beslut.
– Vi kan inte uttala oss på något annat sätt än att vi måste få tid på oss att undersöka de olika delarna och vad det är som har hänt, för det är väldigt komplext. Just nu har vi en undersökande fas, säger Mia Enayatollah, avdelningschef för kommunikation vid Filminstitutet.
I klippet ovan hör du Kvartals reporter Ludde Hellberg och SVT:s Axel Arnö om uppgifterna som presenterats.