Det är medieföretaget Dobb TV som ligger bakom Fotbollsmorgon. De har länge gjort fotbollsrelaterad tv för abonnenter, men förra sommaren bestämde de sig för att fylla en lucka de såg; ett fotbollsprogram som kunde vara ett sällskap på morgonen och det första programmet efter matcherna kvällen innan.
– En stor skillnad mellan oss och de stora tv-bolagen är att vi är så snabbfotade, vi kom på idén första augusti och två veckor senare var vi igång, säger David Fjäll, en av tre programledare och som tidigare bland annat jobbat på SVT Sport.
Manlig publik
Han säger att det kan vara en fördel på en svag annonsmarknad att kunna presentera en tydlig målgrupp för annonsörer. Enligt bolagets egna siffror är det cirka 350 000 som tar del av deras innehåll varje månad. Runt 98 % är män, de flesta mellan 25 och 34 år.
– Det är en målgrupp som är otroligt svår att nå, unga män tror jag de flesta TV-kanaler undrar vart de har tagit vägen, säger David Fjäll.
Vill nå ut brett
Trots en tydlig målgrupp och att fotbollen hela tiden finns med som utgångspunkt så tror han att framgångsfaktorn ligger i programmets bredd.
En morgon kan till exempel förutom fotbollsjournalisten Noa Bachner också innehålla besök från tidigare statsminister Magdalena Andersson och konstnärskollektivet KonstAB som pratar om sin Dramaten-pjäs.
– När jag jobbade på SVT var det en utmaning varje stort mästerskap, för det är egentligen mycket enklare att bevaka ett mästerskap för nördar än för en bred publik. Men jag tror att det är en väg framåt att se om man kan nå bredare, och än så länge har vi lyckats.