Det är flera tv-bolag som befinner sig i kris och under besparingskrav. I slutet av sommaren kom beskedet att Viaplay planerar massuppsägningar och skär ned på sin dramaproduktion, och under hösten har även TV4 annonserat att personal får gå och pausat många av sina mest folkkära program.
Men samtidigt tycks betalningsviljan hos konsumenterna fortsatt vara hög. De flesta svenskar betalar för en eller ingen strömningstjänst, men de som har tjänsterna behåller dem. Detta enligt en undersökning från Kulturnyheterna/Novus, som visar att nära 60% inte sagt upp något av sina abonnemang och en av fem svenskar har till och med skaffat sig fler de senaste två åren.
”Ett billigt nöje”
Marie Nilsson är vd på analys-företaget Mediavision. I ”Kulturnyheterna Special: Tv-döden” säger hon att även deras siffror tyder på en hög betalningsvilja trots inflation och höga räntor.
– Trots lågkonjunktur så satsar man mer pengar i år än man gjorde förra året. Så den här krisen märks inte i viljan att betala.
– Det är ett billigt nöje trots allt, så i stunder av nedgång så är TV en jättebra grej, säger hon.
Snuttefiltar i form av 90-talsserier
Mattias Bergqvist, tv-kritiker på Expressen, säger i programmet att många av de globala strömningstjänsterna har ett så stort bibliotek att konsumenterna gärna behåller dem även om de sett klart en viss serie eller program.
– Därav betalningsviljan tror jag, eftersom snuttefiltar som ”Vänner” och äldre 90-tals sitcoms finns där.
Så gjordes undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av SVT. Den genomfördes i Novus Sverigepanel med 1059 respondenter i åldrarna 18-84 år.