– Det stora temat i sportfilmen har varit underdogperspektivet. Det amerikanska collegelaget som slår Sovjetunionens hockeystjärnor, exempelvis, säger journalisten Johanna Frändén.
Sportfilmstraditionen bjuder på mycket slowmotionbilder, ett och annat väloljat brandtal från coachen i halvtid och förstås vinst mot alla odds.
Sportdrama om elitidrottens baksidor
Men idag syns en annan sorts sportdramatik på våra skärmar. I kommande filmen Tigrar av Ronnie Sandahl skildras den psykiska ohälsan, bland unga fotbollsförvärv. I HBO-serien Björnstad, utforskas konsekvenserna, efter att den lokala hockeystjärnan utsätter tränarens dotter för en våldtäkt.
I Charléne Faviers bioaktuella film Slalom, blir 15-åriga skidlöftet Lyz sexuellt utnyttjad av sin tränare. En berättelse, som bygger på regissörens egna erfarenheter.
– När jag började göra den här filmen fanns det en stor tystnad kring de här frågorna i Frankrike. Men 2019, kom det så många avslöjanden om sexuella övergrepp. Det är enklare att diskutera de här frågorna nu, säger Charléne Favier, som tror att publiken idag kan relatera till ämnet på ett annat sätt.
Förändrad sportjournalistik sätter spår i sportdramat
Johanna Frändén tror att sportfilmerna har färgats av hur sportjournalistiken sett ut de senaste åren och de många avslöjanden om övergrepp.
Men borgar det nödvändigtvis för att de nya sportfilmerna blir bättre, får man rentav sakna sportfilmsklyschan?
– En och annan sån film kommer nog dyka upp och det är väl härligt! Men jag tror vi kan räkna med att det personliga traumat kommer ta mycket plats, avslutar Johanna Frändén.