• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Recensenterna sågade GAN 1918 – nu återskapas utställningen

Uppdaterad
Publicerad

Gösta Adrian Nilsson, mer känd som GAN, upprörde recensenterna för hundra år sen när han ställde ut sina kubistiska, homoerotiska sjömansmålningar i Stockholm. Nu har Sven-Harrys konstmuseum återskapat den utskällda utställningen.

– När han ställde ut sina sjömanskompositioner i januari 1918 så var mottagandet inte direkt positivt, säger konstkuratorn Pedro Westerdahl som återskapat utställningen för Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

– Det var ”vansinnigheter” och ”galenskap”. Han blev utskälld och ironiserad över. Han blev hånad helt enkelt – för utställningen och för hela hans konstnärskap, säger Dragana Kusoffsky Maksimović, vd på konstmuseet.

Liksom många andra pionjärer inom modernismen hade Gösta Adrian Nilsson, eller GAN, svårt att slå igenom i det tidiga 1900-talets Sverige för att han med sitt dynamiska, semiabstrakta måleri bröt mot tidens konstideal.

– Det var ingen som förstod hans måleri då, säger Dragana Kusoffsky Maksimović.

Före sin tid – och gay

GAN:s bildspråk brukar beskrivas som en blandning mellan expressionism, kubism och futurism (även om han själv ogärna ville etiketteras, och också varierade sig under sin livstid). Återkommande motiv i hans verk är bland annat maskiner, uniformer, tåg, framtiden och sjömän.

– Tiden var inte mogen för den typen av måleri. Han var för tidigt ute helt enkelt, säger Pedro Westerdahl.

Men GAN var dubbelt kontroversiell, inte bara tidig modernist utan också homosexuell i en tid då det var olagligt – och han visade det.

– Hans sjömansmålningar är en slags personlig protestkonst mot sin tid. Han stod för den har var i ganska stor utsträckning, vilket man ser i hans målningar… det är väldigt häftigt, säger Pedro Westerdahl och utvecklar:

– Det är lätt att glömma idag hur situationen såg ut för hundra år sedan, det var en bigott, dubbelmoralisk tid. Att GAN var homosexuell var ett utanförskap i sig, och när han dessutom kritiserades för sin konst blev utanförskapet dubbelt.

Återupprättelse och renässans

Idag har GAN fått återupprättelse, hans verk säljs för miljoner (rekordet har målningen Katarinahissen III som såldes för närmare nio miljoner).

Och den utskällda utställningen som för hundra år sen fick en enda positiv recension har nu återskapats på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm och beskrivs idag med helt andra ord.

– Nu tittar man tillbaka och ser en legendarisk utställning, den var banbrytande, säger Dragana Kusoffsky Maksimović.

Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik visas 30 maj – 29 september på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.