Google Foto: Jeff Chiu/ TT

Efter storföretagens bojkott: Google skärper annonsregler

Uppdaterad
Publicerad

Efter att det visat sig att många av storföretagens annonser hamnat på bland annat extremistiska och nynazistiska hemsidor, har Google nu meddelat att de från och med i dag skärper reglerna.

I ett pressmeddelande meddelar världens största sökmotor att de från och med idag börjar arbeta med att ”mer effektivt ta bort annonser från sidor som attackerar eller trakasserar människor baserat på ras, religion, kön eller liknande kategorier”.

Dessutom lovar företaget att se över vilken typ av videor som överhuvudtaget går att ladda upp på Google-ägda videojätten Youtube.

Annonspengar till extremism

Bakom de skärpta reglerna ligger att flera företag under senare tid protesterat mot och bojkottat sökmotorn. Detta för att annonser visats på sidor eller i videoklipp som strider mot grundläggande demokratiska värderingar. Till exempel har annonser visats på islamistiska sidor, och på före detta Klu Klux Klan ledaren David Dukes publiceringskanal.

Det innebär att annonsintäkter bidragit till att finansiera antidemokratisk verksamhet. För tusen klick får en youtube-användare omkring 65 kronor per annons. Sammanlagt uppskattas närmare 300.000 kronor i annonsintäkter ha hamnat i fickan på olika extremister bara på Youtube.

Stora företagsnamn protesterade

Först ut att bojkotta giganterna Google och Youtube var världens sjätte största marknadsföringsföretag, franska Havas. Företaget drog in sina annonser i slutet av förra veckan.

Och listan av företag nådde sin pik i helgen. Bland de som protesterat mot Google, finns stora varumärken som McDonald’s, L’Oréal, Audi och Marks and Spencer.

Sökmotorn kommer nu att göra noggranna undersökningar av hur annonser sprids, och under de kommande veckorna ska de införa förändringar för att bättre kunna garantera att företagens annonser inte sprids till sidor de inte vill förknippas med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.