Google köper YouTube

Uppdaterad
Publicerad

Google köper videosajten YouTube. Det meddelades efter flera dagar av spekulationer kring en eventuell affär. Google betalade med aktier från det egna företaget till ett värde av nära 12 miljarder kronor.

Sökmotorsjätten Google uppger att de två företagen kommer att fortsätta att arbeta oberoende av varandra. Samtidigt vill Google sannolikt dra nytta av den omfattande trafiken på sajten YouTube.

Sedan lanseringen vid början av förra året har sajtens trafik ökat enormt. Varje dag tittar sajtens besökare på 100 miljoner videoklipp och YouTube beräknas ha drygt 72 miljoner unika besökare per månad.

– Teamet bakom YouTube har byggt en spännande och kraftfull medieplattform som väl kompletterar Googles uppgift att organisera informationen i världen och göra den tillgänglig och användbar överallt, säger Googlechefen Eric Schmidt i ett pressmeddelande.

Schmidt fortsatte med att konstatera att Google och YouTube utgör ett naturligt par för att erbjuda underhållning till internetanvändare och samtidigt erbjuda annonsörer välbesökta sajter att sälja sina produkter på.

Googles egen videotjänst, Google Video, ska enligt planerna fortsätta som tidigare.

Anders Silvergren Blåder

Fakta: Från 0 till 100 miljoner på 20 månader

You Tube startades i början av 2005 i ett garage av de inte ens 30-åriga Chad Hurley och Steve Chen.

Amatörfilmare fick då äntligen en plats att synas på nätet. Sajten formas till stora delar av användarna. De kan fritt välja, redigera och skapa av innehållet. Ingen programdirektör bestämmer vad du ska titta på.

På sidan blandas allt från reklam, musikvideos, rallykrascher, fulla politiker till familjevideon på bebisen. Sajten redovisar 100 miljoner tittar om dagen.

För den svenska publiken finns också videodelarsajten Bubblare.se. Där samlas sevärdheter som Lotto-Åke, Mahogny-Mats, en svensk version av Sovjetiska nationalsången och mycket, mycket mer.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.