För en tid sedan skrev Expressens operakritiker Gunilla Brodrej ett blogginlägg där hon kritiserar, det som hon anser vara, en ensidig manlig syn på sexualitet på operascenerna i Sverige. Som exempel använde hon föreställning ”Lady Macbeth från Mzensk” på GöteborgsOperan.
”Ömma punkten”
Göran Gademan reagerade mot kritiken och kommenterade den på sin Facebooksida. En av hans vänner konstaterade att Brodrej ”behövde ett rejält kylskåpsknull”. Göran Gademan svarade att kompisen ”satte fingret på den ömma punkten”.
Och det är de här kommentarerna som GöteborgsOperans ledning nu kritiserar. Ledningsgruppen skriver i ett pressmeddelande att man ”ser allvarligt på händelsen, där operans medarbetare har brustit i omdöme när han har sammanblandat kommentarer i ett privat sammanhang med sin offentliga roll. GöteborgsOperan tar starkt avstånd från alla former av personliga kränkningar”.
”Rabiat”
Gademan har själv skrivit i Expressen och där förklarat sitt ordval på Facebooksidan så här:
”'Den ömma punkten' rör den fråga som jag gång på gång ställt till dig – på seminariet och i mitt bloggsvar – men aldrig fått svar på: Vad är det som gör dig så rabiat varje gång man visar en kvinna som njuter av sin sexualitet och har sex av egen fri vilja med stor aptit?”
Operaledningen har dock inte tyckt att den förklaringen är tillräcklig och väljer alltså att ge Göran Gademan en erinran. Men operan ställer sig samtidigt bakom sin medarbetare:
– Medarbetaren har fortsatt förtroende i sin yrkesroll på GöteborgsOperan trots det inträffade, säger operachef Lise-Lotte Axelsson i ett pressmeddelande.
Kulturnyheterna har sökt Göran Gademan, som dock väljer att inte kommentera operaledningens beslut.