Under sin karriär bar Hans Alfredson ofta manchester-kostymer eller tweedkavajer i olika mönster. En välskräddad men samtidigt ledig stil, och framför allt en stil som andra har studerat.
LÄS MER: Hans Alfredson är död: ”Tack till alla som tittat, lyssnat och skrattat”
Ända sedan 1990-talet har tidningen Café med jämna mellanrum valt att lyfta fram trender genom humorlegendaren. Daniel Lindström berättar att de har en handfull kända svenskar som kommer fram i de sammanhangen: Ernst-Hugo Järegård, Ingmar Bergman – och Hans Alfredson.
– Han hade en stark stil och var alltid en person som vi hade ”top of mind” när vi skulle illustrera det, säger Daniel Lindström.
Jazzigt och inkorrekt
Under det tidiga 1960-talet såddes fröet stilen som sedan följde med Hans Alfredson. En ledig stil med blinkningar till jazzen och de intellektuella i universitetsvärlden.
LÄS MER: Kalle Lind: ”Den siste giganten är död”
Och precis som många andra som slog igenom på 1960-talet så var han sällan strikt eller formell.
– 1960-talet var ju på något sätt en bohemian chiq-tid. Var man då akademiker var man medveten, det fanns ett snobberi: Man skulle sig klä ok men inte för korrekt, säger Caj Bond, trendanalytiker.
Ständigt välklädd
Hur skulle du sammanfatta Hans Alfredsons stil?
– Han kunde kombinera alla de här klassiska herrplaggen på ett sätt som inte kändes formellt. Det kändes bekvämt, vardagligt och avslappnat. I den looken tror jag han kände sig självsäker och där skapades hans stil, säger Daniel Lindström
– Han var bekväm i sina kläder, det var hans stil. Ändå var han välklädd ”for every occasion”, säger Cay Bond.