– Mitt budskap är enkelt: Situationen med spelreklam är inte hållbar. Vi måste kraftigt begränsa spelreklamen, sade civilminister Ardalan Shekarabi (S) i en intervju med Kulturnyheterna tidigare i veckan.
Uttalandet kom samband med beskedet att regeringen nu vill utreda fler begränsningar av spelreklamen, däribland att införa samma restriktioner som för alkoholreklam eller rent av ett totalförbud. Men en strängare lagstiftning kommer onekligen att ha konsekvenser för mediebolagens annonsintäkter.
2018 la spelbolagen drygt 7,3 miljarder kronor på reklam enligt en mätning från Kantar Sifo. Det är nästan en fördubbling mot två år tidigare.
Mer än hälften, alltså 4 miljarder kronor gick till TV-reklam. Drygt 600 miljoner gick till reklam i radio. 461 miljoner gick till att annonsera i dagspressen, där kvällstidningarna står för den största andelen.
”Viktigt att mediebolag hjälper till”
Malin Häger, försäljningsdirektör för TV4 Broadcasting är dock försiktigt positiv till regeringens initiativ.
– Det här var väntat. Vi ser fram emot att det blir en bättre miljö. Det finns saker att göra, säger hon till Kulturnyheterna, och fortsätter:
– Det finns olika förhållningsätt mellan tevekanalerna. Vi har valt en restriktiv hållning redan från början. När det gäller återhållsamhet är det viktigt att även vi mediebolag hjälper till.
Vänder sig mot ordvalet
Men Expressens chefredaktör, Thomas Mattsson, är kritisk. I ett mejl till Kulturnyheterna skriver han att han vänder sig emot civilministerns ordval i frågan.
”Jag vänder mig emot formuleringar som att ”kraftigt begränsa” eller ”förbjuda” olika budskap. Vi har ju näringsfrihet i Sverige och de grundlagsskyddade medierna publicerar journalistik och kommersiella budskap inom ramen för Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen, skriver han och fortsätter:
”De annonsörer som det nu handlar om har alla granskats av Spelinspektionen och fått licens av staten, deras verksamheter är lagliga och den största aktören är dessutom statliga Svenska Spel som också är det bolag som ökat reklaminvesteringarna mest av alla”.
”Viktig men mindre del”
Nordic Entertainment Group som bland annat äger TV3, TV6, V8 och Viasat avböjer en intervju med Kulturnyheterna. Men företagets vd Anders Jensen säger i ett skriftligt uttalande att de ser framemot att få frågan utredd.
”Intäkter från spelreklam är en viktig men mindre del av vår verksamhet. Vi ser framemot att få klarhet i vad eventuella framtida ändringar leder till”, skriver han.