• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) tillsätter utredning om spelreklam. Foto: TT

Regeringen tillsätter utredning – vill begränsa spelreklamen

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill utreda flera begränsningar av spelreklamen, däribland att införa samma restriktioner som för alkoholreklam eller ett totalförbud. Utredningen ska bli klar 2020, meddelade civilminister Ardalan Shekarabi (S) under onsdagen.

– Vi utesluter inga alternativ, säger han till Kulturnyheterna.

Reklam för nätkasinon och bettingbolag har under de senaste åren blivit allt vanligare i offentligheten, och efter avregleringen vid årskiftet har mängden spelreklam ökat explosionsartat. I såväl Melodifestivalen som i populära podcasts, på tv, i kollektivtrafiken och på kändisars Instagram-konton syns numera dagligen reklam för spelbolagen.

Samtidigt, som Kulturnyheterna tidigare rapporterat, har antalet svenskar med spelberoende-problematik ökat i tre års tid. I pengar uppskattas spelbolagen ha lagt nästan 7,5 miljarder kronor på reklam under 2018, närmare en fördubbling mot två år tidigare, enligt en mätning från Kantar Sifo.

Spelreklam i kulturvärlden

– Mitt budskap är enkelt: Situationen med spelreklam är inte hållbar. Vi måste kraftigt begränsa spelreklamen. Bolagen fick en möjlighet att agera och komma tillbaka med en självreglering, men vår bedömning är att den här självregleringen inte räcker, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S) i till Kulturnyheterna. 

Kan tvinga fram en begränsning

Regeringen och civilminister Ardalan Shekarabi (S) har tidigare varnat spelbolagen om att de måste reglera mängden reklam, men nu vill ministern gå längre – och inleder nu en utredning för regleringar och eventuella förbud.

Uppdraget kommer i sviterna av ett möte civilministern hade med spelbranschen i februari. Det med syfte att uppmana spelbolagen till ”egenåtgärder för att få bort den aggressiva spelreklamen”. Enligt civilministern gav inte mötet tillräckliga förslag på åtgärder som branschen själv kan ta tag i.

– Vi kommer behöva kraftigt begränsa spelreklamen och fokusera på de områden där vi har störst risker. Inte minst nätkasinon, där vi vet att konsumenten utsätts för stora risker, säger Ardalan Shekarabi.

Shekarabi: ”Märkbar förändring”

Ardalan Shekarabi betonar att arbetet med den nya utredningen ska gå fort – slutdatum är satt till oktober 2020.

– Det ska bli en märkbar förändring. Det här arbetet ska färdigställas under den här mandatperioden och vi kommer ha en hög takt i hela den här processen. Det är för att svenska staten ska återta kontrollen och skydda konsumenterna.

Bland de punkter som regeringen nu ger Spelmarknadsutredningen att överväga märks flera olika alternativ på åtgärder: Man vill bland annat utreda vilka konsekvenser ett totalt eller partiellt förbud av spelreklam skulle ha, samt utreda om särskilda begränsningar ska omfatta farligare spel.

Men ett förbud är inte den enda tänkbara åtgärden: Utredningen ska även undersöka om spelreklamen ska omfattas av liknande regler som alkohol och tobak, som har betydligt hårdare restriktioner för hur och var man får marknadsföra sina produkter.

– Det finns definitivt en möjlighet för utredaren att ha samma regelverk för spelreklam som vi redan har för tobaks- och alkoholreklam. Vi har också bett utredaren att föra en dialog med de grundslagsrelaterade utredningar som finns. Det för att vi inte vill utesluta grundslagsändringar om det behövs.

Du har även tidigare öppnat upp för ett totalförbud mot spelreklam – hur långt bort ligger det?

– Det är naturligtvis ett sistahandsalternativ. Vi ber utredaren att titta på många olika möjligheter för att begränsa spelreklamen. Men för oss är det viktigt att inte utesluta något alternativ.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Spelreklam i kulturvärlden

Mer i ämnet