Hertha Hillfon frigjorde leran – och chockade konstvärlden

Uppdaterad
Publicerad

Hertha Hillfon, en av Sveriges största skulptörer och keramiker, gjorde både skandal och succé när hon började ställa ut sina verk i slutet av 1950-talet. I år skulle hon ha fyllt 100 år, något som firas på konsthallen Fabriken Bästekille i Skåne.

– Hon tog in leran i konsten, säger utställningskurator Johan Petterson till Kulturnyheterna.

Konstnären Hertha Hillfon, född 1921 i Ångermanland som det fjärde av fjorton syskon, flyttar till Stockholm tillsammans med sin man, arkitekten Gösta Hillfon, 1943. Tillsammans gör de om huset i Mälarhöjden till en ateljé, som blir Hertha Hillfons utgångspunkt för resten av sitt konstnärsskap. Det är där hon skapar tusentals skulpturer och konstverk, från 1960-talet ända fram till sin död 2013.

– Det blev både skandal och succé. Hertha Hillfon frigjorde leran. Konsthantverkstraditionen i Sverige var rätt bestämd i sina former, men Hertha Hillfon gjorde frikonst och inte bara bruksföremål, vilket var den stora traditionen innan hon dök upp, säger Johan Petterson.

Folkkär

Om Hertha Hillfon hade levt i dag hade hon fyllt 100 år. Det firas på konsthallen Fabriken på Österlen i Skåne – där Hertha Hillfons barn och barnbarn numer bor. Konsthallen ställer ut över 150 Hertha Hillfon-verk och huserar därmed en av de största Hertha Hillfon-utställningarna någonsin.

Under sina tidiga år som konstnär var hennes verk abstrakta, men under 1970-talet svängde hon, bland annat inspirerad av popkonsten, och började göra mer föreställande skulpturer.

– Hon blev riktigt folkkär när hon gjorde den stora skulpturen av Astrid Lindgren. Astrid Lindgren satt modell för henne ute i ateljén i Mälarhöjden, säger Johan Petterson.

Offentlig konst

Nu står skulpturen i brons både utanför Junibacken och utanför Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm. Just offentlig konst har blivit till ett signum för Hertha Hillfon. Hon har bland annat gjort utsmyckningen till Danderyds sjukhus tunnelbanestation 1978 och flera skulpturer i hotell i Göteborg och Jönköping, i Örebros konserthus, Berwaldhallen och många andra platser över hela Sverige.

– Den offentliga konsten var helt och hållet mansdominerad. Hon bröt sig in i den världen och tog plats. Hon både chockade och befriade den offentliga konsten, säger Johan Petterson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.