Lap-See Lams verk är totalinstallationer med video, virtual reality-verk och 3D-skannade skulpturer som alla utgår från den Kinakrog som hennes mormor från Hongkong startade på 1970-talet, och som Lap-Sees föräldrar drev på Södermalm i Stockholm i många år.
– Vi bodde också nära restaurangen, så jag och mina syskon tillbringade mycket tid där som barn. När mina föräldrar gick i pension och sålde krogen för några år sedan drabbades jag av separationsångest. Jag ville dokumentera miljön innan den försvann och lånade en arkitekturscanner på Konsthögskolan.
Ursprungstanken var att göra en så verklighetstrogen rendering som möjligt av Kinakrogen, som ett personligt minnesdokument. Men skannern missade en hel del information, så kallade ”glitchar” i bilden, som fick krogen att likna ett spöklikt skeppsvrak med möbler anlupna av taggiga alger.
Upplevs med VR-hjälm
– När jag såg den här ruinen var det som att materialet talade om för mig vad verken skulle handla om, nämligen tidens gång, minnen och identitet, säger Lap-See Lam.
Filmerna utvecklades till rumsliga totalinstallationer, där analoga världar skannats i 3D för att sedan printas ut till objekt och skulpturer, som upplevs i kombination med VR-hjälm, så att betraktaren omsluts av verket; seglar ut i en oändlig rymd med lager på lager av förlista Kinakrogar. Därinne rör sig skelettlika vålnader.
– Trådfigurerna uppstod när människor råkade passera skannern och registrerades av misstag. En millisekund av en rörelse fastnade.
Just nu kan en sådan trådfigur i neon ses sitta på en bänk i entrén på konsthallen Magasin III i Stockholms Frihamn, som öppnar för bokade visningar efter att ha hållit stängt i tre år. För Lap-See Lam väntar flera internationella projekt och en soloutställning på Bonniers Konsthall.