Influencerna Logan Paul och Fitnessoskar Foto: Skärmdump från Instagram

Influencers hashtaggar #coronavirus för att få likes

Uppdaterad
Publicerad

Hashtaggen #coronavirus har blivit viral efter att WHO klassat viruset som ett internationellt nödläge. I takt med att oron växer har hashtaggen också blivit ett sätt för influencers att öka aktiviteten på sina konton.

Användare på sociala medier använder hashtaggen #coronavirus för att öka engagemanget på sina konton i form av likes, följare och kommentarer, det rapporterar The Independent.

Poserar med gasmasker

Den omdebatterade influencern Logan Paul, som har 17 miljoner följare på Instagram, har bland annat lagt ut en bild där han och tre kvinnor poserar med gasmasker. I bildtexten har han skrivit ”Fuck coronaviruset.” Bilden har mötts av stor kritik i kommentarsfältet. En användare skriver: ”Det här är inte roligt. Människor har faktiskt dött.”

Coronapandemin

Likaså har en tysk träningsinfluencer med användarnamnet fitnessoskar som semestrar i Thailand lagt upp en bild där han kysser en kvinna. Kopplingen till coronaviruset? De båda har på sig skyddsmasker. I bildtexten skriver han ”Vi njuter fortfarande av vår semester och hoppas att detta elände snart kommer att sluta.”

”Det här är så smaklöst”

En kommentar lyder: ”Det här är så smaklöst, människor dör av viruset och du använder det för clout?” Ordet clout används på sociala medier och syftar till inflytande, makt och kändisskap.

Under hashtaggen syns även bilder från konton med färre följare, där en man visar upp sin outfit med skyddsmask som accessoar. En kvinna poserar i olika masker och skriver ”#coronavirus outfits.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet