Kenza Zouiten Subosic och Hannah Widell och Amanda Schulman. Foto: TT

Influerare döljer information om sina modemärken

Uppdaterad
Publicerad

Influerare marknadsför sig som hållbara, men vägrar berätta vilka leverantörer de använder sig av. Det visar ideella organisationen Fair actions granskning.

Ideella organisationen Fair action har granskat fem influerares modemärken. Varken Kenza Zouiten som äger märket Ivy Revel eller Hannah Widell och Amanda Schulman som står bakom märket Daisy Grace ville svara på frågor eller uppge information om leverantörer eller arbetsvillkor. Detta trots att Daisy Grace använder sig av ordet ”sustainable” (hållbart) i sin marknadsföring.

– Ingen av dem har gjort något åtagande om att bli mer öppna om produktionen och om hur arbetsvillkoren ser ut. Det tycker vi är jättetråkigt, säger Maria Sjödin på Fair action, en organisation som vill få företag att förbättra arbetsvillkor och betala bättre löner till dem som jobbar i produktionen.

”Nya makthavare i modebranschen”

Enligt Sjödin är det mycket ovanligt att företag inte svarar på liknande frågor från Fair action. Hon önskar att fler influerare skulle förstå värdet av att vara öppna.

– De är ju på många sätt nya makthavare i modebranschen. Vissa av dem har många fler följare än traditionella klädkedjor, så om de tar sig an den här frågan och går före när det gäller transparens och öppenhet om produktionen då skapar det ringar på vattnet i hela modebranschen, säger Maria Sjödin.

Varken Ivy Revel eller Daisy Grace har svarat på frågor trots påminnelser. Petra Tungårdens modemärke Adoore har skickat information till Fair action, även om de inte velat offentliggöra den för alla.

”Viktigt för dem som syr kläderna”

Mest transparent är Bianca Ingrossos företag By Bianca som redovisar leverantörerna på sin hemsida och Elin Kling som säljer kläder under märket Toteme har lovat att offentliggöra sin leverantörskedja innan årets slut.

Varför är det viktigt att vara öppen med sina leverantörer?

– Det är en jätteviktig fråga för dem som syr kläderna. Om de behandlas illa på fabriken så måste de och deras fackliga representanter kunna veta vem köparen är så att de kan lyfta problemen kring till exempel övertid eller farlig arbetsmiljö till det köpande företaget, för de har ofta väldigt goda möjligheter att påverka sin leverantör att lösa problemen, säger Maria Sjödin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.