Guldtuben är en gala som sedan 2014 delat ut priser till de mest framgångsrika kreatörerna i sociala medier, som youtubers, bloggare och poddare.
Bakom galan står nätverket Splay One som nu meddelar att de väljer att ställa in årets gala. Anledningen är att man inte hunnit anpassa sig i takt med att arrangemanget växt.
”Det har inte funnits en ekonomisk vinning i projektet. Splay One, och partners till oss, har stått för de investeringar som krävts för att genomföra galan”, skriver Anna Hammerlid, Splay Ones vd på Guldtubens hemsida.
Ska återkomma
Sedan den första galan som var en form av branschfest har evenemangent avancerat till att förra året sändas direkt i SVT från Annexet i Stockholm. Tanken är nu att galan ska omarbetas för att återkomma nästa år.
”Nu har Guldtuben vuxit till ett stort nationellt event som samlar hela branschen, och med den utvecklingen så behöver vi ta ett omtag i hur vi organiserar galan för att genomföra den med högsta möjliga kvalitet”, skriver Anna Hammerlid på hemsidan.