Disney vill se hur publiken reagerar när filmer avbryts för reklam på en strömningstjänst. Foto: AP/TT

Ingen reklamversion av Disney+ i Sverige

Publicerad

Den 8 december lanseras en billigare version av strömningstjänsten Disney+ i USA med reklamavbrott. Men den kommer inte till Sverige – än.

– Nu ska vi se hur det går i USA innan vi ser om det kan funka här, säger Disneys Nordenchef Hans van Rijn.

Den nya tjänsten är ett sätt för Disney+ att fånga in tittare som vill betala lägre pris och därmed kan stå ut med reklamavbrott i filmer och tv-serier. Därmed följer strömningsjätten efter Netflix som för några veckor sedan också rullade ut en reklamfinansierad tjänst, som ska finnas i tolv länder, däribland USA.

Men Netflix med reklam finns ännu inte i Sverige. Strömningstjänsten har inte gått ut med något datum för en eventuell Sverigelansering. Och inte heller Disney+ kommer att erbjuda sin reklamtjänst på våra breddgrader, berättar Disneys Nordenchef.

– Till en början blir det bara i USA, säger Hans van Rijn och förklarar att Disney därefter ska utvärdera frågan.

– Nu ser vi hur det går i USA och därefter se om det kan funka här hos oss, baserat på vad vi lär oss i USA.

TT: När kan det komma till Sverige?

– Det är det för tidigt att uttala sig om.

Disney har reklam i sin amerikanska strömningskanal Hulu, men där är utbudet mest tv-serier där avbrott är mer naturliga. Disney vill se hur publiken reagerar när filmer avbryts för reklam på en strömningstjänst.

– Hur kommer det att fungera med Disney- och Marvelfilmer? Det ska vi lära oss, så får vi se, säger Hans van Rijn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.