Den nya tjänsten är ett sätt för Disney+ att fånga in tittare som vill betala lägre pris och därmed kan stå ut med reklamavbrott i filmer och tv-serier. Därmed följer strömningsjätten efter Netflix som för några veckor sedan också rullade ut en reklamfinansierad tjänst, som ska finnas i tolv länder, däribland USA.
Men Netflix med reklam finns ännu inte i Sverige. Strömningstjänsten har inte gått ut med något datum för en eventuell Sverigelansering. Och inte heller Disney+ kommer att erbjuda sin reklamtjänst på våra breddgrader, berättar Disneys Nordenchef.
– Till en början blir det bara i USA, säger Hans van Rijn och förklarar att Disney därefter ska utvärdera frågan.
– Nu ser vi hur det går i USA och därefter se om det kan funka här hos oss, baserat på vad vi lär oss i USA.
TT: När kan det komma till Sverige?
– Det är det för tidigt att uttala sig om.
Disney har reklam i sin amerikanska strömningskanal Hulu, men där är utbudet mest tv-serier där avbrott är mer naturliga. Disney vill se hur publiken reagerar när filmer avbryts för reklam på en strömningstjänst.
– Hur kommer det att fungera med Disney- och Marvelfilmer? Det ska vi lära oss, så får vi se, säger Hans van Rijn.