De flesta av oss använder dem. De små ikonerna, meddelandesymbolerna – eller rätt och slätt emojierna – i olika form, färg och betydelse, vissa mer vardagliga än andra.
Idag, den 17 juli, är det också den officiella emojidagen, närmare bestämt: Världsemojidagen. Något som uppmärksammas på olika håll i världen. Bland annat tar New York ton och ljusbesätter Empire State Building i klassiskt emoji-gult.
Och Londons kungliga operahus kommer under dagen twittra ett tjugotal välkända operor – i emojiform.
Anledningen till att det är just 17 juli är på grund av att det är just det datumet som visas på kalendersymbolen, skriver BBC.
Försöker motsvara verkligheten
De senaste årens emoji-utveckling går mot att, i den mån de kan, motsvara verklighetens olika uttryck och världen framför telefonskärmen. Bland annat lanserades så sent som i juni i år en kampanj av välgörenhetsorganisationen Plan International med syfte att mens skulle få en egen symbol.
För det går att påverka Unicode Consortium, organisationen som bestämmer vilka emojis som ska skapas, befintliga repertoar. Det blev 16-åriga Rayouf Alhumedi varse när hon skickade in ett förslag till dem och efterfrågade en kvinna i hijab. Och hon fick respons – i juni i år lanserades den nya slöj-emojin.
– Jag är så glad att allt arbete lett någonstans, men jag hade aldrig som intention att det skulle få så här mycket uppmärksamhet, eller bli något politiskt. Jag ville bara ha en emoji som såg ut som mig, sa Rayouf Alhumedi i en intervju med Kobra.
LÄS MER: Hon ligger bakom världens första slöj-emoji
Hundratals nya förslag varje år
Men helt enkelt att få sina emoji-förslag antagna är det inte. Varje år får Unicode Consortium ta mot hundratals nya förslag. Grundaren till världsemojidagen och även medlem i den kommitté på Unicode som väljer ut de nya förslagen, Jeremy Burge, säger enligt BBC:
”Du måste uppfylla vissa kriterier. Det måste finnas en efterfrågan. Märken och loggor är inte tillåtna”
”Du kan inte köpa dig in – och det gör företag förbannade”.
LÄS MER: Emojis hjälper oss med känslorna
Enklare att förmedla känslor
I våras träffade också Kobra Shigetaka Kurita, grundaren av den första emojin. Idén kom när han i mitten av 90-talet jobbade på ett telecombolag. Då fanns en personsökare som man kunde skicka ett hjärta med, och det var detta som fick honom att inse hur stort behovet var att skicka symboler i ett textmeddelande.
– När man kommunicerar med korta texter kan det vara svårt att få fram känslor, avsikter och nyanser. Med emojier kan sånt förmedlas bättre. Det var min tanke när jag skapade dem. Och emojierna råkade passa perfekt för framtidens mobila kommunikation, säger han i intervjun.
Se hela inslaget när Kobras reporter Ann-Linn Guillou träffar Shigetaka Kurita här nedan.