Fel film vann. Den här gången var det inte en åsikt från en sur filmkritiker, utan ett faktum. Den monumentala missen under Oscargalans final, då Warren Beatty och Faye Dunaway gav bästa film-Oscarn till fel film, kommer att ältas i evigheter.
Någon hade vid något tillfälle råkat ge prisutdelarna fel kuvert, och i Warren Beattys hand låg tillkännagivandet för bästa kvinnliga huvudroll (Emma Stone i ”La la land”). Varpå Beatty och Dunaway med tvekan i rösten meddelar att det är ”La la land” som vunnit. Det var först efter ”La la land”-teamets glädjeyra och tacktal som en av filmens producenter med skärpa i rösten berättar att det var ”Moonlight” som vunnit.
Alla kan fela, men när världens mest polerade gala med världens mest onårbara människor som mest liknar halvgudar gör fel, så faller hela bygget. Hade Meryl Streep snubblat, Matt Damon dreglat eller Natalie Portman råkat svära, hade det varit charmiga misstag.
Men att ge den tyngsta Oscarstatyetten till fel film, gör att hela Drömfabriken faller som ett korthus. Oscarsgalan och hela Hollywood består tydligen av vanliga människor som kan göra fel, varför ska vi då vörda dem och intressera oss för precis allt de gör?
På sätt och vis är det roligt att Oscarsevenemanget får en air av amatörmässighet. Galan blir mänsklig, synd bara att den mänskligheten visade sig på ett så trist sätt. För fadäsen var tråkig, den gav två förlorare istället för en vinnare.
För det första blir det tråkigt för de som glatt klivit upp på scenen, tagit emot priset och hållit sina tacktal för att sedan tvingas lämna guldstatyetten vidare. För det andra uteblev ”Moonlights” triumf. Istället för att kliva upp på scenen till applådernas dån fick ”Moonlight”-skaparna nöja sig med förvirring och ett kort tack. Efter-galan-snackisen blev inte hur bra ”Moonlight” är, utan om det oförlåtliga misstaget.
Lägg till kritiken mot förra årets Oscarsgala för att den prisade mest vita människor, och att ”La la land” som är en nostalgisk vit dröm om Hollywoods förträfflighet, ändå lyckades stjäla rampljuset från ”Moonlight” om en svart mans vuxenblivande. Genom ett misstag. Gjort av filmetablissemanget i Hollywood.
Jag tänker sluta prata om nattens historiska misstag på Oscarsgalan nu. Och istället hylla ”Moonlight” för den fantastiskt gripande, poetiska och vackra film som den är.
Rätt film vann. Till slut.