Fram till ganska nyligen var han inblandad i det mesta på den svenska pop- och indiescenen.
Jari Haapalainen slog igenom med Luleåbandet The Bear Quartet på nittiotalet och har genom åren producerat hyllade album med Eldkvarn, Laakso, Moneybrother, Sahara Hotnights med flera.
Men så tog lusten för popen slut.
– Jag tröttnade på allt. På toner, tonarter, ackord, verser, refränger, stick och outron. Till sist följer allt bara någon slags formel, även om den kan vara bred och vid. Kanske blir det så för det här bandet också. Men just nu känns allting väldigt öppet. Det är som att vara arton år igen, säger Jari Haapalainen.
Spelar punkjazz
Räddningen blev att spela något helt annat. Medlemmarna i albumaktuella Jari Haapalainen Trio kallar sin musik för ”powerjazzfusion”.
– Eller punkjazz, säger basisten Daniel Bingert.
Han och saxofonisten Per Texas Johansson var på jakt efter en trummis, och med tillsammans med dem uppstod chansen till total musikalisk frihet. ”Jazzfusion” går lite ute på att man får blanda vad man vill.
Ofta tenderar det att bli teknisk jazz, rock och funk, och genren stämplas ofta som ganska nördig och svår.
– Inom jazzen har man ju solister som spelar. Det är många solister som tråkat ut mycket publik genom tiderna, säger Daniel Bingert.
– Av någon märklig anledning är det ett sådant klimat som brukar råda på folkhögskolor och musikhögskolor. Det är väl kanske därför det har fått sådan negativ klang, säger Per Texas Johansson.
Skrubbar hårt
På nya skivan ”Fusion machine” har Jari Haapalainen Trio valt bort de allra tyngsta solopartierna.
– På de första inspelningarna var det ganska långa solon och improviserade partier. Men det tröttnade vi på efter ett par timmar. Istället blev låtarna mellan en och en halv och tre minuter. Vi behöll det vi gillade, säger Jari Haapalainen.
Resultatet blev ett slags försvarstal.
– På något vis vill vi dra upp jazzfusionen från musikhistorien och tvätta rent den, säger Jari Haapalainen.
– Vi skrubbar hårt, säger Per Texas Johansson.