– Jag har tänkt länge att någon gång ska jag förlägga en romanhandling till Norrtälje och verkligen göra det detaljerat, med ån och allting. Men det var först med den här berättelsen och bilden av den gula containern som jag visste att: här har vi berättelsen som passar, säger John Ajvide Lindqvist.
Gul container väcker fasa och fascination
Utan att gå in på några detaljer kan det avslöjas att det inte är några regelrätta monster som döljs. Snarare en svart sörja som får medmänskliga relationer att krackelera när den sprids i Norrtäljeån.
Är det i själva verket en metafor för ett kallnande samhällsklimat som John Ajvide Lindqvist har skrivit? Inte riktigt enligt författaren.
– Världens sorger, elände och misär anländer till Norrtälje i form av den här containern. Det finns ju en symbolisk nivå, men framförallt ska man nog bara läsa den som att den är det jag säger att den är.
Kantstötta människor och Pokémon Go
I John Ajvide Lindqvists litterära universum krockar det diskbänksrealistiska med det övernaturliga, det metafysiska möter det alldeles alldagliga.
Han har skrivit om vampyrer i Stockholmsförorten Blackeberg, gränsöverskridande troll, odöda, och ondskan begravd under Brunkebergstunneln.
Men lika mycket handlar hans böcker om vanliga, kanske lite kantstötta människor. Så även i Vänligheten. Fem lätt vilsna personer sammanstrålar genom mobilspelet Pokémon Go.
– Invecklingen och utvecklingen av deras relationer visste jag skulle bli stommen i berättelsen och att den skulle bli snällare än mina vanliga romaner, men jag visste också att skräckelementet skulle finnas där från början, säger John Ajvide Lindqvist.
Det känns som att du tycker väldigt mycket om dina romankaraktärer, sörjer du när du utsätter dem för hemskheter?
– Ja det händer. Några har jag tyckt att det varit väldigt tråkigt att ha ihjäl. Huvudpersonen i Hanteringen av odöda, Gustav Mahler en väldigt överviktig journalist som halkar på sina egna spyor och blir uppäten av en zombie.