Under det tidiga 1990-talet skapade kyrkobränder och mord med kopplingar till de norska black metal-banden Mayhem och Burzum rubriker över hela världen. Regissören Jonas Åkerlund, som själv har en bakgrund som trummis i det svenska black metal-bandet Bathory, har arbetat med filmen i många år.
Han menar att historien har något som gör att den fastnar och han minns när han hörde om händelserna.
– Jag kommer ihåg när jag var i USA och såg på CNN om kyrkobränderna. Jag kommer ihåg de här ögonblicken nästan som månlandningen eller när Palme blev mördad.
Ondare än alla andra band
Lords of Chaos är en film om de ökända brotten men också om åren som ledde fram till dem. Huvudpersonen är Øystein Aarseth, kallad Euronymous, som var Mayhems medgrundare och gitarrist.
Filmen inleds med att de startar bandet, hittar sitt inflytelserika sound och kämpar för att övertyga sin omgivning om att de är bättre, mer äkta och framförallt ondare än alla andra band. Men, i jakten på äktheten börjar allt spåra ur.
Mayhems sångare Per Ohlin, kallad Dead, skjuter sig själv och gitarristen Euronymous väljer att fotografera sångarens döda kropp för att på så sätt bygga den mörka imagen runt bandet. Samtidigt ville inte Jonas Åkerlund göra en film om en kallblodig människa.
– Jag tror inte att Euronymous var psykopat, jag tror inte att han var känslokall, jag tror att han var väldigt ledsen när Dead dog, säger Jonas Åkerlund.
Slutar med mord
En stor del av filmen utforskar vänskapen, och senare bråket, mellan Euronymous och Varg Vikernes, som var med i Mayhem under en period och även ligger bakom bandet Burzum som gav ut sin musik på Euronymous skivbolag.
Kampen mellan dem båda slutar med mordet på Euronymous, något Varg Vikernes dömdes till fängelse för 1994. Varg Vikernes har kallat Jonas Åkerlunds film för en lögn i intervjuer, men regissören själv menar att filmen är baserad på både sanning och en del lögner – bland annat har han adderat en kvinnlig karaktär – men att brotten är verklighet.
– Det var ju faktiskt så att fyra människor dog, det brann en massa kyrkor, det lämnade en massa människor ledsna med en livslång sorg. Det går inte att ta bort, och det beror mycket på vad Euronymous och Varg gjorde.
Vikernes kontaktades inte
Jonas Åkerlund berättar att i stort sätt alla som porträtteras i filmen har kontaktats i förväg, utom Varg Vikernes. Även de anhöriga och Åkerlund har talat med Per Ohlins bror och med Øystein Aarseths föräldrar.
– Euronymous föräldrar läste manuset för flera år sedan, under arbetets gång. De har varit involverade redan från början.
Vad säger de om det här?
– Det har funnits en underton om att det bästa vore att filmen inte gjordes, samtidigt som det har funnits en förståelse för att det är en film som gör de här ungdomarna lite mer mänskliga än andra skildringar har gjort hittills.
Mänskligt mörker
Tillsammans med medförfattaren till filmens manus, Dennis Magnusson, har Jonas Åkerlund lagt mycket tid på research. De har använt allt från polisrapporter till bandmedlemmarnas fotografier, samt de böcker och dokumentärer som redan finns om historien. Det är en väldokumenterad historia, så frågan är vilka nya perspektiv Lords of Chaos kan tillföra?
– Det finns många bra dokumentärer. Men de har en sak gemensamt, de porträtterar någon slags riktigt jävla mörker, ungdomar som nästan är som demoner. Jag tycker att vår film har mycket mer mänsklig touch och vi påminner oss själva om att de var barn, som dricker oboy, käkar knäckebröd och ville imponera på varandra.
Kräsen publik
Enligt Jonas Åkerlund går den här sortens engelskspråkiga Hollywood-produktion mot alla black metal-principer. Samtidigt menar han att det har varit ytterst viktigt att få alla detaljer gällande kläder, instrument och miljöer så exakta som möjligt.
– Black metal-communityn kommer att titta på den här filmen med kritiska ögon. Och jag tänkte inte ge dem chansen att säga att jag har gjort något fel. Tvärt om, jag vill överraska med saker som bara de som var där vet om.
Nu är det ett spel
Bandet Mayhem finns än idag och norsk black metal är efterfrågad i hela världen. Många band turnérar flitigt och ekot från det tidiga 1990-talet hörs fortfarande enligt Åkerlund.
– Mycket av mystiken runt dagens black metal bygger på det som hände då. De (dagens band) vill inte vara kommersiella men de lever jävligt mycket på att den här historien finns. Och försöker att göra samma ska igen, fast nu har de äntligen lärt sig att skilja på verklighet och fantasi. Nu är det ett spel.
Filmen Lord of Chaos visas på Stockholms filmfestival, men har i övrigt ingen svensk distribution.