I går skrev Saga Becker, 26, historia som första transperson att vinna pris för Bästa kvinnliga huvudroll under Guldbaggegalan.
Men hon är inte ensam om att prisas som ung kvinna i kategorin.
Sedan 1997 har 50 procent av alla Guldbaggevinnare av Bästa kvinnliga huvudroll varit under 30 år gamla. Några av dem utan tidigare skådespelarerfarenhet.
Det konstaterade skådespelaren Julia Dufvenius, 39, när hon skummade igenom Guldbaggens Wikipediasida. Vinnarstatistiken över Bästa manliga huvudroll ser annorlunda ut.
”Slit och släng”
”Jag verkligen undrar, funderar och försöker komma på varför det ser ut som det gör. Sedan 1997 har 50% av alla kvinnor som fått guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll varit under 30 år och utan skådespelarutbildning. Samtliga män har varit utbildade eller haft en lång yrkeserfarenhet, oftast över 40 år och kända inom film och teatervärlden.” Skriver Julia Dufvenius på sin Instagram.
– Jag tror att det finns ett syndrom här. En tradition av att lyfta fram en ung kvinna, sedan tar man nästa. En slit-och-släng-mentalitet, säger hon.
”Ointressant att gå på teater”
– Man hör ofta, ”nu ska vi hitta ett smaskigt kvinnoöde att berätta”, men så fort vi inte pratar om äktenskapets boja i hemmet är det ingen som vet vad vi ska gestalta, och inte fan pratar vi om mansöden? Vi är många extremt bra kvinnor på Dramaten just nu mellan 35 och 65 år som skulle kunna göra så mycket, men materialet finns inte. Jag vill se kvinnor lösa problem, stötas och blötas i olika former. För mig kan det vara ganska ointressant att gå på teater, för det handlar väldigt sällan om mig, säger hon.
– Efter scenskolan har man en jättepik, med alla ungflicksroller. De kan man göra ganska länge, men det finns få stora roller. Teatrarna har generellt varit usla på att uppmärksamma och väga upp det här, och filmbolagen måste våga satsa på kvinnlig dramatik.
”Ska stå i bakgrunden”
När Guldbaggarna för årets bästa skådisinsatser på film delas ut blir strukturen tydlig, tycker Julia Dufvenius, för värt att notera är även att kategorierna Bästa kvinnliga huvudroll och Bästa kvinnliga biroll skiljer sig åt.
– Bland birollsvinnarna, där är kvinnorna väletablerade med stor skådespelarkunskap. Det är som att jag och mina kollegor ska stå där i bakgrunden och vara supportive, då kan kunskapen och briljansen få komma fram.
Nu efterlyser Julia Dufvenius åtgärder.
– Om jag vill titta på tv tillsammans med min dotter, och inte vill se deckare, finns det ett extremt litet utbud av kvinnor över 30. Det är ”Svenska Hollywoodfruar”, och det är väl kul. Men inte bara det, det är inte schysst.
– Jag är snart 40 och extremt priveligierad, men jag längtar efter mina kollegor, säger Julia Dufvenius.