Från och med i år finns Netflix tillgängligt i hela världen, utom Kina och Nordkorea.
Det amerikanska strömningsföretaget associeras med tv-serier som House of Cards och Orange is the New Black.
För fjärde kvartalet förra året redovisade Netflix både vinst och tillväxt. Det går bra nu, säger företaget, och meddelar att de når 75 miljoner användare och sedan drygt ett år tillbaka satsar på så kallade local originals – serier på originalspråk från andra delar av världen än USA. Hur tittningen ser ut är dock hemligt.
”Det är framtiden”
Förra året lanserades tv-serien Narcos, om knarkbaronen Pablo Escobar i 1970-talets Colombia. Det blev den första ”närproducerade” produktionen signerad Netflix. Nu står Storbritannien, Italien, Spanien, Tyskland och Frankrike på tur.
– Narcos är producerad av ett franskt produktionsbolag, inspelad i Colombia av brasiliansk regissör och är superpopulärt i Tyskland. Det är framtiden, säger Reed Hastings, grundare och vd.
– Vi producerar över hela världen. Vi försöker hitta duktiga berättare och ge dem en ny plattform, säger Ted Sarandos, innehållschef.
Inget klart om Sverige
2012 utvecklade Netflix tillsammans med norska public service-bolaget NRK tv-serien Lilyhammer. Sedan dess har företaget inte originalproducerat någonting i Norden, men planer finns. Långt gångna sådana, erfar Kulturnyheterna.
– Vi måste hitta rätt historia vid rätt tillfälle, men det är definitivt någonting vi vill göra över tid. Det är många involverade i processen och många försöker skriva det rätta manuset. Vi är öppna för allt, säger Reed Hastings.
Finns det några konkreta planer på att göra någonting i Sverige?
– Inget beslut än.
Är Sverige en tillräckligt stor marknad?
– Ja, vi gjorde ju en serie i Norge och Sverige är nästan dubbelt så stort, så absolut, säger Reed Hastings.
– Netflix är globalt. Om man gör en tv-serie eller film i Sverige så kommer den att spridas över hela världen. Det går tv-serier från Skandinavien på bästa sändningstid runt om i världen redan nu, säger Ted Sarandos.
Tablå tv-döden
Seriejättens ambition att börja spela på lokala marknader runt om i världen, kommer att leda till ett friskt skaparklimat, tror de.
– Vi hoppas att marknaden ska bli mer konkurrenskraftig. När fler budar på filmer går priset upp, och det betalar sig för skaparen. Det är det vi ser ni. När vi lägger ett bud på en produktion ökar priset, säger Ted Sarandos.
Vem är förloraren här då?
– Jag vet inte men jag är säker på att konsumenterna vinner.
När film- och tv-publikens vanor ändras, kommer det som varit att behöva anpassas, tror ändå Reed Hastings.
– Linjärt tv-tittande är utdaterat. Folk vill ha on demand-tv, säger han.
– Alla som använder sig av ett fönster och inte hörsammar konsumenternas vilja kommer i slutändan att förlora, säger Ted Sarandos.