Fem dagar i veckan sätter sig Karl Ove Knausgård ner och skriver tre sidor. När han skrivit klart måste han lämna texten bakom sig och göra något vardagligt, för i ”Det tredje riket” och hela den nya romansviten drar mörka krafter över världen. Det ligger något djävulskt över berättelsen han bygger, som han måste skaka av sig.
– Djävulen står för kroppslighet, lust och begär. Det är något som befinner sig långt ner mot jorden i motsättning mot det gudomliga, säger Knausgård.
– Det som har med jorden och det djuriska att göra, i kontrast mot det abstrakta och andliga, det finns i vår vardag. De krafterna vill jag få tag i.
I intervjun berättar han om sin syn på djävulens och människans roll i den nya tidsålder som han undersöker i Morgonstjärne-sviten.
Provocerande boktitlar
Han berättar också om sin fascination för döden och olika medvetandetillstånd, och om hur både AI, drömmar och psykisk sjukdom flyttar gränserna för vad ett medvetande är.
Karl Ove Knausgård fick ett stort internationellt genombrott med sin extremt självutlämnande romansvit ”Min kamp”. Hans titel på sviten väckte frågor, och även den nya titeln för tankarna till nazismen: ”Det tredje riket”.
– Nazisterna bara tog begreppet “det tredje riket”, som något slags utopisk framtid. Men det tredje riket inom teologi har med den helige anden att göra. Jag har tänkt att vi kanske håller på att gå in, i alla fall i romanen, i det tredje rikets tidsålder.
Vill få läsaren att reagera
Titeln är hämtad från ett medeltida teologiskt begrepp. Det första riket var Guds rike, det andra Jesu rike. Det tredje riket är den helige andens, vad som skulle komma
Den nazistiska anspelningen till ”Det tredje riket” går inte att undvika, men precis som med ”Min kamp” vill Knausgård att man ska hoppa till vid titeln.
– Jag tänker att det ger något om man har en fråga och så ser man att det är något annat.
Se hela intervjun med Karl Ove Knausgård i Babel på SVT Play.