Reglerna som väntas träda i kraft på prov från och med den första mars innebär ett självcensursystem för aktörer inom den kinesiska kulturbranschen. Ansvaret ska ligga på enskilda skådespelare och artister snarare än på bolag.
– Det är både ganska vaga förbud: du får inte skada samhällets moral eller hota nationens säkerhet; men sen är det även ganska detaljerat, du får inte lipsynka (mima) eller använda skräck eller grymhet när du gör ett scenframträdande, säger SVT:s utrikesreporter Tilde Lewin.
Skådespelaren Zheng Shuang fördömdes nyligen av det kinesiska kommunistpartiet efter en surrogatmödraskandal och 2019 bad skådespelaren Fan Bingbing om ursäkt för skattefiffel efter att ha varit spårlöst försvunnen i nästan ett år. Kanske är det incidenter som dessa som fått Kina att i ännu högre utsträckning vilja påverka kändisarnas beteende.
Hör Tilde Lewin berätta mer om de nya riktlinjerna i klippet.
Kinesisk filmindustri
År 2020 gick Kinas biobiljettsförsäljning för första gången om USA:s.
En förklaring till det är att landet kunde öppna biografer tidigare under året än USA, men det finns även tendenser som visar att den Kina tröttnat på Hollyowood. Filmer som Wonderwoman och Mulan gick mycket sämre än förväntat.
Detta kan innebära problem för den amerikanska marknaden vars storfilmer är beroende av den kinesiska marknaden.
2019 var åtta av tio filmer på den kinesiska topplistan lokala produktioner. Detta kan jämföras med åren kring 2010 då inhemska filmer brukade vara fyra – sex stycken på tio-i-topp-listan.
Källa: Atlantic, Deadline, Box office mojo