Rovas Älskling, a self-portrait through the eyes of my lovers är ett självporträtt skapat genom andra människors blick på henne. Nio pojkvänner och älskare. Hur de i femtiofem bilder tagna under 25 år har upplevt och sett Jenny. Det är för en bok som vänder ut och in på begreppet självporträtt.
Egentligen är det logiskt. Bilderna vi tar på den vi är förälskad i och de som tas på oss. Det är i det mötet vi får en spegling av den vi vill vara.
Dina bilder bär på mycket närhet och attraktion. Är det mer undflyende tillstånd? Svåra att fånga?
– Jag tror att vi tenderar att fotografera mer i sådana situationer än när vi står och bråkar till exempel. Man kan nästan se det som en lek när man är förälskad. Man låter sig fotograferas och fotograferar gärna. Det är då man tycker att den andra personen är mycket speciell, säger Jenny Rova.
Rovas bok är ovanlig. Man kan tänka på den franska konstnären Sophie Calle som genom ombud lät en privatdetektiv skugga henne med kamera runt i Paris. Detektiven trodde att han hade kontrollen men konstnären visste att det var hon som hade makten.
Idag pratas mycket om ”den manliga blicken”, the male gaze. Är det den du undersöker i det här projektet?
– Nej, det är det inte. Jag var ju förstås medveten om den när jag fick materialet. Men min ingång i det var att jag var nyfiken på om det gick att göra ett självporträtt genom andra människors ögon. Och om det finns något sådant som en förälskad blick och om man kan skildra en annan människa genom hur den tar bilder, säger Jenny Rova.
Stora fotobokspriset delas ut av Fotoförfattarna inom Svenska Fotografers förbund och prissumman är 60 000 kronor.