Fotobokspriset går i år till fotografen Martina Hoogland Ivanow som i sina tre fotoböcker skapar ett större verk som gestaltar utrymmet mellan två människor – den gemenskap och den isolering som kommer ur det förhållandet.
– Titeln anspelar på ett tillstånd av harmoni med naturens cykler men samtidigt också på människans oförmåga att bryta mönster. Jag har lagt ned väldigt mycket tid och arbete på det här bokprojektet, så det är extra fint att få det här priset, säger Martina Hoogland Ivanow i en kommentar.
Ställt ut i flera länder
Hoogland Ivanow slog igenom på 90-talet när hon jobbade i London och hon har bland annat ställt ut på Moderna Museet, Kulturhuset i Stockholm, Künstlerhaus Bethania i Berlin och The Barbican i London. Hennes fotografier kännetecknas ofta av alternativa exponeringsmetoder som ger en annan slags färgskala i bilderna. Skuggorna och motljuset bryter också mot det som vanligtvis anses vara ett bra fotografi.
Exempelvis kan bilderna vara chockrosa i exponeringen, eller anletsdragen dolda i motljus vilket gör dem till anonyma kroppar.
”Hon förändrar bilderna på ett personligt plan”
Jurymedlemmen Anders Petersen, som själv vann priset första gången det delades ut 1996 tycker att Hoogland Ivanows skapar en slags skruvad realism.
– Det är uppenbart att hon utgår ifrån någon slags dokumentära rötter. Hon utgår från den traditionen, sen förändrar hon den på ett personligt och poetiskt plan. Hon förtätar verkligheten och gör den magiskt på något vis. Det känns väldigt trovärdigt, säger han.