I spåren av presidentvalet i USA har kritiken mot Facebook och Google vuxit sig allt starkare. Flera medieanalytiker och forskare har pekat på att falska nyheter om Hillary Clinton och Donald Trump haft stor spridning på nätet, och menar att de kan ha påverkat valutgången.
Genom att algortimerna – som kontrollerar vad vi ser på Facebook och vad vi får för sökresultat på Google – anpassas efter vad vi gillar och klickar på, skapas så kallade ”filterbubblor” där republikanska och demokratiska väljare får sina åsikter bekräftade. Väljarna får två helt olika bilder av verkligheten.
Samtidigt faktagranskar inte Facebook nyheterna som delas och marknadsförs på sajten, vilket lett till att rena lögner fått stor spridning.
Stoppar annonsintäkterna
Nu kommer både Google och Facebook agera mot desinformationen, genom att stoppa de falska nyhetssajternas inkomstkällor, rapporterar New York Times. Båda företagen säger nu att man kommer hindra falska nyhetssajter från att marknadsföra sitt material på deras plattformar, vilket innebär att de kommer få svårare att tjäna pengar på och nå ut med sitt material.
– Vi har uppdaterat vår policy så att det tydligt framgår att detta gäller falska nyhetssajter, skriver Facebook i ett pressmeddelande.
Samtidigt har Facebooks grundare Mark Zuckerberg efter valet avfärdat kritiken mot att Facebook påverkar väljaropinionen som ”ganska galen”.