Facebooks grundare Mark Zuckerberg avfärdar kritiken om att det sociala mediet skulle påverka väljaropinionen. Men nu agerar trots detta företaget mot falska nyheter. Foto: TT

Nätjättarna agerar mot fejkade nyheter

Uppdaterad
Publicerad

Facebook och Google har fått hård kritik för att desinformation och falska nyheter haft stor spridning på deras plattformar inför det amerikanska presidentvalet. Nu säger de båda internetjättarna att de kommer börja granska och stoppa annonser från falska nyhetssajter.

I spåren av presidentvalet i USA har kritiken mot Facebook och Google vuxit sig allt starkare. Flera medieanalytiker och forskare har pekat på att falska nyheter om Hillary Clinton och Donald Trump haft stor spridning på nätet, och menar att de kan ha påverkat valutgången.

Genom att algortimerna – som kontrollerar vad vi ser på Facebook och vad vi får för sökresultat på Google – anpassas efter vad vi gillar och klickar på, skapas så kallade ”filterbubblor” där republikanska och demokratiska väljare får sina åsikter bekräftade. Väljarna får två helt olika bilder av verkligheten.

Samtidigt faktagranskar inte Facebook nyheterna som delas och marknadsförs på sajten, vilket lett till att rena lögner fått stor spridning.

Stoppar annonsintäkterna

Nu kommer både Google och Facebook agera mot desinformationen, genom att stoppa de falska nyhetssajternas inkomstkällor, rapporterar New York Times. Båda företagen säger nu att man kommer hindra falska nyhetssajter från att marknadsföra sitt material på deras plattformar, vilket innebär att de kommer få svårare att tjäna pengar på och nå ut med sitt material.

– Vi har uppdaterat vår policy så att det tydligt framgår att detta gäller falska nyhetssajter, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

Samtidigt har Facebooks grundare Mark Zuckerberg efter valet avfärdat kritiken mot att Facebook påverkar väljaropinionen som ”ganska galen”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.