I går sa den nya kommissionens ordförande Gunnar Strömblad till Kulturnyheterna att ”Alla har varit tydliga med att vi anser oss oberoende, det är initiativtagarna medvetna om”.
Ett uttalande Joakim Jardenberg, i dag internetchef på Helsingborgs kommun, tycker rimmar illa med sättet kommissionen försökte rekrytera honom på i tidigare i somras.
”Mindre marknadsstörande”
I mailet han fick från den pr-byrå som uppdragsgivarna (TU, Bonnier, Schibsted, Mittmedia och Bauer Media Group) anlitat skriver man bland annat att:
”Initiativtagarna är bekymrade över public service utveckling på mediemarknaden och vill med kommissionen belysa hur public service-företagen påverkar medielandskapets utveckling och föreslå förändringar, ex i regelverk, uppdrag och organisation. Kommissionen syftar till att möjliggöra en Public Service-verksamhet med ett tydligare uppdrag och mindre marknadsstörande effekter”.
Håller inte med
Joakim Jardenberg tackade i vändande mail för förfrågan, men undrade om han var rätt person för jobbet eftersom han inte delade problembeskrivningen.
”Jag vill ha ett public service som gör saker annorlunda, men jag vill att de gör mer och är offensivare. Jag vill inte sätta ytterligare hämskor på dem. Och marknaden stör sig själv alldeles utmärkt på egen hand”, skrev han och avslutade mailet så här:
”Men om det finns utrymme för mina tankar så tar jag gärna ett steg till i processen innan jag avböjer, nyfiken på både vilka de ingående bolagen är och hur direktivet ser ut”.
Varpå pr-byrån svarar:
”Ok, vi hade fått intrycket av att du någorlunda delade vår problembeskrivning. Men då får vi nog helt enkelt gå vidare med andra presumtiva ledamöter”.
Är egentligen positiv
Till Kulturnyheterna säger Joakim Jardenberg att han i grunden är positiv till alla initiativ som försöker bredda och fördjupa diskussionen om medielandskapet. Han har heller inget problem med att aktörer går in med en agenda.
– Men finns det en dold agenda är det olyckligt. Jag tycker att mailkonversationen som jag publicerat tyder på att man gjort ett urval av ledamöter där vissa perspektiv medvetet valts bort. Då borde man vara öppen med det.
Public service som produktionsbolag
Joakim Jardenberg har lång erfarenhet av mediernas intåg i den digitala tidsåldern och har varit verksam som rådgivare och debattör på ämnet sedan 90-talet. På frågan om vilket public service han vill se i Sverige i framtiden svarar han att man borde sluta tänka på egna kanaler.
– Istället borde man bli slags produktionsbolag som producerar och beställer kvalitetsjournalistik och annat innehåll som är svårt att finansiera på annat sätt. Allt ska sedan göras helt tillgängligt under Creative Commons-licens så att alla, verkligen alla, ska kunna använda materialet på det sätt de finner bäst.
Vad tror du den här nya public service-kommissionen kommer komma fram till?
– Ingen aning, så klart. Men har man rekryterat kommissionen utifrån att alla ledamöter ska anse att publicera service är ”marknadsstörande” så lär ju resultatet luta åt det hållet.
Kommissionen håller inte med
Public service-kommissionens ordförande Gunnar Strömblad, tidigare styrelseordförande i Schibsted, säger till Kulturnyheterna att att det är svårt för honom att tolka vad andra skrivit.
– Han verkar tolka det som att man måste ha negativa åsikter om public service. Som sagt är svårt för mig att tolka vad andra skrivit, det är en olycklig formulering eller ett missförstånd. Det är inte så vi kommer att jobba. Kommissionen rekryterades utifrån kompetens, vi har inga instruktioner om att vi ska komma med särskilda resultat.
Hur såg din rekryteringsprocess ut?
– Jag blev kontaktad av Schibsted. Jag kommer inte exakt ihåg hur det gick till men jag upplevde att det inte var något som helst krav. Kommissionen är i allra högst grad oberoende, det ligger i själva strukturen. Det är ingen i den här gruppen som ställer upp på de här villkoren.