Kritik mot influencers ”smygreklam”

Uppdaterad
Publicerad

Samhället har blivit alltför accepterande mot influencerkulturen. Det tycker flera kritiker, som varnar för att vi riskerar att förlora oss själva i uppluckrade gränser mellan person och varumärke.

– Jag tror inte att vi trivs med att allting är reklam, säger Victor Malm, skribent på Expressen kultur. 

När Benjamin Ingrosso var värd för den timmeslånga konserten efter tisdagens Allsång på Skansen, dök hans syster – influencern och entreprenören Bianca Ingrosso upp. I början av sommaren släppte Bianca en ny kollektion av sitt sminkmärke. I reklamfilmen för kampanjen sjunger hon Den blomstertid nu kommer. Ett arrangemang som sedan släpptes som singel på Spotify. Det var den låten syskonen Ingrosso framförde på Skansen. Frågan är var artisten Bianca Ingrosso börjar och influencern upphör. Och om någon längre bryr sig.

– De flyter ihop. Det är fel ingångsvärde att tro att man ska kunna se skillnad på person och varumärke, säger Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och en av författarna till boken Badfluence.

Per Rådelius som är projektledare på SVT nöje ser inget problem med Bianca Ingrossos medverkan i Allsång på Skansen:

”Ibland har de medverkande, utöver sitt artisteri, även andra yrkeskarriärer. De yrkeskarriärerna måste kunna pågå samtidigt som man syns i SVT. Allsång på Skansen är ett musikprogram och ett eventuellt gynnande av nya låtar motiveras av ett underhållningsintresse. Däremot så får de som medverkar inte utnyttja SVT för att lansera andra typer av nya produkter eller tjänster. Vi anser inte att Bianca har utnyttjat sin medverkan på ett otillbörligt sätt.”, skriver han i ett mejl till Kulturnyheterna.

Oro över reklamkonsumtion

Victor Malm är skribent på Expressens kultur. I en text med rubriken “Influencern borde vara vår tids stora kulturfråga”, skriver han om oron över vad vår reklamkonsumtion – genom att ta del av influencers som ren underhållning -, gör med oss på sikt. 

– Vi pratar om det mycket, vi granskar influencers och kritiserar dem, men har inte riktigt ställt frågan vad det här får för existentiella, politiska och sociala konsekvenser. Hur det påverkar hur vi ser på fiktion, säger han. 

– Det är en sak som är underdiskuterad och underanalyserad.

Under sommaren har kritik mot skamlös marknadsföring i det samtida medieklimatet även formulerats av Expressenskribenten Essy Klingberg och Saga Cavallin på Dagens Nyheter. 

Victor Malm hoppas på att en yngre, inte lika cynisk generation mediekonsumenter och opinionsbildare ska vilja föra diskussionen. 

– Jag tror inte att vi trivs med att allting är reklam. Jag tror att det gör oss besvikna på ett sätt vi inte riktigt har lyckats formulera än, säger han. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.