Den här typen av företag sysselsätter idag drygt 146 000människor som kan jämföras med 120 000 i fordonsindustrin. De allra flestaär egenföretagare och arbetar med exempelvis design, film, dataspel, konst ochreklam. Och de kulturella och kreativa företagen blir fler, de har ökat med 5procent per år de senaste åren enligt en rapport från Volante.
– Det här är speciella företag som bland annat utmärks avatt en stor del av dem inte vill växa, eftersom de verkar utifrån andradrivkrafter än de kommersiella. Det hindrar inte att vad de gör kan blikommersiella succéer trots det, se bara på Swedish House Mafia, säger TobiasNielsen kulturekonom och vd på Volante.
De senaste åren har regeringen haft en handlingsplan för kulturella ochkreativa näringar men den har ett slutdatum vid årsskiftet. Det har varit tystfrån regeringen om framtidens politik på området. Därför efterfrågar kulturekonomenTobias Nielsen, i en debattartikel i Svenska Dagbladet, fortsatta satsningar påföretag som verkar inom kultur.