Kulturministern: ”Viktigt med en fri mediemarknad”

Publicerad

79 chefredaktörer och organisationen Tidningsutgivarna, TU vill att kulturminister Parisa Liljestrand (M) ska införa begränsningar för hur mycket text SVT får ha i sina onlinepubliceringar, men något färdigt svar har inte kulturministern.

SVT:s textpubliceringar konkurrerar med kommersiella mediers artiklar på ett orättvist sätt, menar en lång rad chefredaktörer som vill att SVT ska fokusera på video i sina publiceringar.

Tidigare i veckan har Kulturnyheterna rapporterat att TU har lämnat in en rapport till kulturdepartementet för att övertyga kulturministern om att införa direktiv om hur mycket text SVT får ha inför kommande sändningstillståndsperiod som löper mellan 2026 – 2033.

Men Parisa Liljestrand kommer inte komma med ett svar innan fråga är utredd.

– Vi håller på och jobbar med direktiven nu och vi kommer återkomma inom kort, säger hon.

I Finland har man lagstiftat om förhållandet text och video, kan det bli så i Sverige?

– Jag vill inte föregå direktiven, vi jobbar med dem nu, men det som jag tycker är viktigt är att vi har en mediemarknad som är fri och som möjliggör för både public service och kommersiella medier att verka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.