– Vi tycker att det är bra att man tar tillbaka estetiska ämnen, men det är viktigt att det blir renodlade, separata ämnen, säger Åsa Fahlén, ordförande på Lärarnas riksförbund, till Kulturnyheterna.
Regeringsförslaget innebär att ett estetiskt ämne kan återinföras som en obligatorisk del av gymnasieutbildningen, men på vilket sätt detta ska göras lämnas öppet. Det är upp till Skolverket att lämna förslag till riksdagen om hur ämnet i praktiken ska utformas.
Ser risker med förslaget
Det är alltså möjligt att resultatet blir ett allmänt estetiskt ämne där olika estetiska uttryck blandas. Det skulle vara problematiskt enligt Åsa Fahlén.
– Vilken kompetens ska de lärare ha som ska undervisa i det ämnet? Det är bättre om eleven kan välja uttrycksform och få undervisning av en lärare med behörighet i det specifika ämnet, om det är dans, bild eller något annat.
Gymnasieminister Anna Ekströms pressekreterare kan inte svara på hur sannolikt det är att det estetiska ämnet införs som ett blandat ämne, utan hänvisar till Skolverket som ska utforma förslaget som riksdagen röstar om i april.
En annan risk fackförbundet ser är att kursen, när den omsätts i praktiken, blir för tunn för att verkligen ge eleven den tänkta kunskapen.
– Det är jätteviktigt att 50 poäng faktiskt blir 50 timmar, det är ett problem idag på gymnasiet att kurserna är för korta, det är tyvärr inte ovanligt att en 50-poängs kurs förläggs på 30 timmar. Och då ger det väldigt, väldigt lite.