• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Åsa Fahlén, orförande på Lärarnas riksförbund, ser problem i regeringens förslag Foto: Rajesh Kumar Singh/TT/Lärarnas riksförbund

Kritik mot regeringens förslag: olika estetiska uttryck blandas i en kurs

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens förslag om att göra estetiskt ämne obligatoriskt på gymnasiet kan bli verklighet hösten 2019. Nu riktar Lärarnas riksförbund kritik mot förslaget. Fackförbundet ser en risk i att olika estetiska uttryck blandas i ett och samma ämne.

– Vi tycker att det är bra att man tar tillbaka estetiska ämnen, men det är viktigt att det blir renodlade, separata ämnen, säger Åsa Fahlén, ordförande på Lärarnas riksförbund, till Kulturnyheterna.

Regeringsförslaget innebär att ett estetiskt ämne kan återinföras som en obligatorisk del av gymnasieutbildningen, men på vilket sätt detta ska göras lämnas öppet. Det är upp till Skolverket att lämna förslag till riksdagen om hur ämnet i praktiken ska utformas.

Ser risker med förslaget

Det är alltså möjligt att resultatet blir ett allmänt estetiskt ämne där olika estetiska uttryck blandas. Det skulle vara problematiskt enligt Åsa Fahlén.

– Vilken kompetens ska de lärare ha som ska undervisa i det ämnet? Det är bättre om eleven kan välja uttrycksform och få undervisning av en lärare med behörighet i det specifika ämnet, om det är dans, bild eller något annat.

Gymnasieminister Anna Ekströms pressekreterare kan inte svara på hur sannolikt det är att det estetiska ämnet införs som ett blandat ämne, utan hänvisar till Skolverket som ska utforma förslaget som riksdagen röstar om i april.

En annan risk fackförbundet ser är att kursen, när den omsätts i praktiken, blir för tunn för att verkligen ge eleven den tänkta kunskapen.

– Det är jätteviktigt att 50 poäng faktiskt blir 50 timmar, det är ett problem idag på gymnasiet att kurserna är för korta, det är tyvärr inte ovanligt att en 50-poängs kurs förläggs på 30 timmar. Och då ger det väldigt, väldigt lite.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.