Nio dagar har gått sedan Lars Vilks och två poliser omkom i en bilkrasch utanför Markaryd i Småland. De senaste dagarna har mycket handlat om vad som ska hända med Vilks mest kända verk: karikatyrerna av profeten Muhammed som rondellhund och hans jättebygge Nimis i Kullabergs naturreservat i Skåne.
Just nu råder det oklarheter kring vem som egentligen äger Lars Vilks konst.
”Det pågår ett klarläggande om vem som är dödsbodelägare och således ansvarar för dödsboet. Detta är inte klart”, skriver Stefan Sintéus, polisområdeschef i Malmö i ett sms till Kulturnyheterna.
Svårt att få kontakt med polisen
Konstnären Fredrik Larsson var nära vän till Lars Vilks. Han är djupt involverad i arbetet med Nimis och hade rollen som konst- och hoppminister i mikronationen och skulpturparken Ladonien i Kullaberg, som Lars Vilks utropade till självständig stat 1996.
Den senaste veckan har han försökt få svar på sina frågor.
– Det är inte så lätt att diskutera med polisen. De har en säkerhetsnivå som ligger långt utöver det vanliga. Vi behöver få tag i Ladoniens register och databaser som ligger på Lars dator, klara ut detaljerna kring de fysiska verken och ta reda på vem som ska ta hand om konsten.
– Lars är borta och vi vet inte om det finns någonting skrivet, hade han några planer för sin konst?
Planerar att starta konstförening
Ett alternativ är att Lars Vilks vänner och kollegor tar över ansvaret för konsten, säger Fredrik Larsson. Han har långt gångna planer på att starta en konstförening för att förvalta Vilks verk.
Först och främst handlar det om Nimis, som kräver mycket underhåll. Men gruppen är inte främmande för att ta hand om den övriga katalogen, däribland rondellhundarna – ifall att ingen större konstinstitution visar intresse för verket.
– Det tittar vi på väldigt mycket nu. Allihop känner Lars och vet hur han resonerar konstteoretiskt. Jag vill inte gå ut med några namn, men det är i alla fall tre personer i dagsläget som var för sig har ett brett kontaktnät.
Befinner sig i Polen
För närvarande befinner sig rondellhunden på det statliga moderna museet Centrum Sztuki Współczesnej i Warszawa. Den ingår, tillsammans med andra verk av Vilks, i den omdiskuterade utställningen ”Politisk konst” som pågår fram till den 16 januari.
Vad händer med konsten när utställningen är över?
– Jättebra fråga, jag vet inte. Det är en sak vi måste kolla upp. Allting måste ju lösas.