Den första emojin, som vi känner till emojis idag, skapades i Japan av Shigetaka Kurita år 1999. Idag postas det i snitt 60 miljoner emojis per dag på Facebook och på Facebook Messenger skickas ytterligare 5 miljarder 2015. Totalt finns över 2.600 officiella emojis att välja ifrån, distribuerat över flera olika plattformar, och de blir hela tiden fler.
Under hösten släpptes 69 nya emojis för 2017. I urvalet fanns bland annat sagoväsen som vampyrer, alver, feer och zombies, men också mer betydelsefulla emojis som exempelvis en kvinna med slöja och en kvinna som ammar.
Satsar på att vara inkluderande
På senare år har det gjorts flera uppdateringar för att göra emojis mer inkluderande. Bland annat har iOS släppt uppdateringar som gjort det möjligt att välja olika emojis hudfärg och fler HBTQ-vänliga familjekonstellationer. Men emojiutvecklingen fortsätter snabbt framåt och en lista med ytterligare 67 förslag på emojis till 2018 släpptes i veckan.
Inför 2018 syns bland annat en lama, en brandsläckare och en ledsen bajskorv. Det ser också ut som att det kommer satsas på att göra antalet människoemojis än mer inkluderande, speciellt när det gäller hår denna gång. Bland annat finns emojis med lockigt hår, inget hår, vitt hår och rött hår.
Under flera år har avsaknaden av en rödhårig emoji varit en fråga som väckt debatt. Tidigare under året fick en global namninsamling som funnits länge, vars syfte är att få Apple att lansera en rödhårig emoji, ett rejält uppsving. Och nu verkar det som företaget lyssnat och äntligen lanserar en rödhårig emoji.
Har förändrat hur vi kommunicerar
Emojis har också förändrat vårt sätt att kommunicera med varandra. Från början var det främst tonåringar som använde emojis, men användningen har expanderat och idag använder 78 procent av internetaktiva kvinnor och 60 procent av internetaktiva män emojis reglbundet, enligt Emoji Report 2015.
Emojis kan ses som en form av globalt språk vilket gör det revolutionerande för vårt sätt att kommunicera över gränser. Emojis används också av många för att nyansera en textkonversation och göra den mer lik talspråk, kanske för att indikera ironi eller att man är flirtig.
Emojis används också i marknadsföring och en studie genomförd på Instagram visar att inlägg med emojis i fick fler interaktioner än andra reklaminlägg. Här gäller det dock att vara uppmärksam så att det är rätt emoji på rätt plats, och att inte överanvända dem varnar forskarna bakom studien.
De mest använda emojisarna idag är:
1. Gråtskratt-emojin
2. Det röda hjärtat
3. Slängkyss-emojin
4. Hjärtögon-emojin
5. Leende med glada ögon-emojin
(Källa: Emojistats, kan variera mellan olika sociala plattformar)