Myndigheter hade räknat med hundratusentals deltagare vid evenemanget, men prognoserna överträffades med råge. Den preliminära publiksiffran blev 1,6 miljoner, rapporterar medier i den brasilianska storstaden.
Därmed mer än tiofaldigar Madonna sitt egna tidigare publikrekord, 130 000 personer i Parc des Sceaux utanför Paris 1987.
"Unik möjlighet"
Och inofficiellt kan hon ha satt nytt rekord för det världsberömda Copacabanas strandkonserter. Det formella rekordet enligt Guinness World Records lyder på drygt fyra miljoner, satt av Rod Stewart 1994. Men det framträdandet var på nyårsafton, och eftersom det då alltid är fullt med firande människor på stranden ses det inte som en renodlad konsertsiffra.
Vid sidan av nyår är det The Rolling Stones turné A Bigger Bang 2006 som tidigare dragit mest folk till Copacabana, 1,2–1,5 miljoner.
Jättespelningarna lockar folk från hela Brasilien.
– Detta är en unik möjlighet att se Madonna – vem vet om hon någonsin kommer tillbaka? säger Alessandro Augusto från delstaten Ceará, 2 500 kilometer bort, till nyhetsbyrån AP.
18 högtalartorn
Även utländska besökare bidrar till att staden Rio räknar med 293 miljoner real (över 600 miljoner kronor) i extrainkomster tack vare spelningen.
Rio-medier skriver att fans hade slagit läger på stranden flera dygn i förväg för att få bra platser. De har kunnat försöka få en glimt av stjärnan som bor på det klassiska lyxhotellet Copacabana Palace precis vid stranden. Under hennes soundcheck den den senaste veckan har de dansat i sanden intill vågorna från Atlanten.
Stranden är flera kilometer lång, men för de delar av publiken som hamnade långt från scenen hade 18 jättelika högtalartorn med tv-skärmar placerats ut för att säkerställa att alla besökare skulle kunna se och höra.
The Celebration Tour har beskrivits som en sammanfattning av Madonnas 40-åriga karriär. Den inleddes i London i oktober förra året, då hon också kom till Sverige och framträdde på Tele 2 Arena i Stockholm.