Pandemin har gjort sitt avtryck i svenskarnas följarmönster skriver Medieakademin i ett pressmeddelande.
”På Twittertoppen har till exempel Dr Emma Frans letat sig upp på en 8:e plats och bakteriologen Agnes Wold på plats 19.”
FHM har raketklättrat
Folkhälsomyndigheten hamnar på plats 110 på den totala listan.
”Folkhälsomyndighetens placering är ett tecken på enormt genomslag, det är i princip bara Polisen och Kungahuset som placerar sig bättre bland företag och myndigheter”, säger Beata Jungselius, doktor i tillämpad IT och ledamot i Medieakademin i pressmeddelandet.
Toppen ohotad
Även om mycket förändrats – traditionella medier är inte aktiva på Facebook i samma utsträckning och algoritmsäkra aktörer som gör memes och skämt till exempel The typical jag och Fredags fräckisen (sic) tar mer plats – är toppen ohotad.
”JLC, Therése Lindgren och Jocke och Jonna Lundell. De har alla legat i topp under samtliga av våra fyra årliga Maktbarometrar”, skriver Medieakademin.
Se topp 30 i faktarutan.
Mest räckvidd och engagemang i Sverige (Instagram, Facebook, Twitter, Youtube)
1) JLC
2) Therése Lindgren
3) Jocke och Jonna
4) Viral king
5) Marcus Oscarsson
6) Situationer
7) Greta Thunberg
8) Ijustwanttobecool
9) Sverigedemokraterna
10) Filip Dikmen
11) Diyari Mahmoud
12) Newsner
13) Sebastian Tadros
14) Joakim Lamotte
15) PewDiePie
16) Anis don Demina
17) Gordon Dewoon
18) Mauri Hermundsson
19) Djurens Rätt
20) Uppskattat
21) Ben Mitkus
22) Helen Torsgården
23) Tomas Gunnarsson
24) Bianca Ingrosso
25) SVT
26) Vlad Reiser
27) The swedish family
28) Anonija Mandir
29) Dyngbaggegalan
30) Mia Skäringer Lázár