Vår eviga följeslagare på natthimlen har inte slutat inspirera konstnärer. Berlinbaserade Johan Österholm har ett stort intresse för månen. Verket Structure of moon plates and moon shards är ett växthus vars glasrutor fått ligga utomhus nattetid i månljus under ett års tid.
– Man ser på staden och på landskapet på ett helt annat sätt när det är belyst av månljus. Det är något som fortfarande kopplar oss tillbaka till det förgångna, säger han.
Mångäss på 1600-talet
Den tyska konstnären Agnes Meyer-Brandis har fött upp gäss och astronauttränat dem i ett omfattande multimediaprojekt. Idén fick hon från 1600-talsboken Man in the moone, där ”mångäss” flyger mellan jorden och månen.
– På den tiden funderade man på vart flyttfåglarna flög. Och månen ser ut att ligga ganska nära. Jag kan förstå att det fanns en föreställning om att fåglar övervintrade där, säger hon.
Men månens mystik är inte utställningens enda tema. Med ett fotografi av sig själv i kvinnogestalt vill konstnären Chan-Hyo Bae ifrågasätta västvärldens bild av östasiatisk manlighet – en tanke som väcktes när han flyttade till London från Sydkorea.
Står för magiskt tänkande
– Jag började fundera på den asiatiske mannens ställning i västvärlden. Det är en feminin bild. Och det känns som att österländska män ses som svaga i det västerländska samhället, säger han.
På fotografiet håller han i en kvast som ser ut att tillhöra en häxa och på himlen ovanför honom hänger en stor fullmåne.
– Jag tror att månen i mina verk symboliserar magiska föreställningar. Vi tror på vetenskapen, men den räcker nog inte alltid till, säger han.