Under förra året nådde filmmarknaden i Cannes rekordnivåer med 3820 sålda filmer och 650 sålda dokumentärer.
– Alla vill till Cannes. Alla producenter och regissörer vill till Cannes. Det är den största festivalen och det är den bästa platsen för att träffa filmarbetare, säljare och producenter, säger producenten och inköpschefen Mattias Nohrborg.
En global mötesplats
Under förra året hade filmmarknaden 12.411 deltagare och festivalen räknar med minst lika många deltagare det här året. Allra flest representanter kommer från USA följt av Frankrike, Storbritannien och Kina.
– Det är en plats där man kan mötas och samarbeta med företag från andra delar av världen, säger Maher Diab konstnärlig ledare på Arab cinema.
– För oss så är det här den bästa marknaden att besöka för här kan vi träffa många människor samtidigt, berättar Yuko Yamada, chef Unijapan.
– Chile är ett väldigt litet och isolerat land så att komma hit och möta människor från Europa, Asien och resten av Latin-Amerika betyder mycket. Det är en global mötesplats som öppnar upp för samarbeten och allt föds här på Marché du film, säger Elisa Leiva, kommunikatör Cinema Chile.
“Det finns en utveckling av formspråket”
En stor del av de filmer vi kommer att se på biograferna under de kommande åren köps just nu eller har redan köpts under Filmfestivalen i Cannes.
Vad är det för filmer vi kommer att få se i framtiden? Kan du se några trender?
– När det gäller det visuella så tycker jag att det finns en utveckling av formspråket. Att man verkligen vill göra filmer för den stora duken och utnyttja det formatet, säger Mattias Nohrborg och fortsätter:
– Tematiskt så varierar det. Men det jag tycker har varit mest besynnerligt är att #Metoo inte har haft så mycket effekt på den totala bilden. Både när det gäller antalet kvinnliga regissörer och kvinnliga historier.