• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Den sydkoreanske filmregissören Bong Joon-Ho vinner Guldpalmen för Parasite. Foto: TT

Bong Joon-Hos ”Parasite” vinner Guldpalmen

Uppdaterad
Publicerad

Under lördagskvällen avslutades den 72:a upplagan av den glamorösa filmfesten på Rivieran med en prisceremoni där Bong Joon-Ho kammade hem guldpalmen för Parasite.

21 filmer var uttagna till tävlingen om den åtråvärda Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes där kritikernas förhandsfavorit Parasite av Bong Joon-Ho också vann juryns hjärtan. Det var första gången som en sydkoreansk regissör vann Guldpalmen.

Den sydkoreanske filmregissören Bong Joon-Ho långfilmsdebuterade 2000 och har gjort sig känd för sin sarkastiska humor. Han har tidigare varit nominerad i kategorin Un certain regard i Cannes för filmen Mother (2009) och till en Guldpalm för Okja (2017). Efter att ha jobbat med engelskspråkiga produktioner på senare tid har han nu återvänt till sina koreanska rötter i filmen Parasite.

Filmfestivalen i Cannes 2019

Filmen kretsar kring den unge Ki-taeks och hans familj. Familjen får ett märkligt intresse i den glamourösa familjen Park som kommer från en helt annan social bakgrund och steg för steg försöker de infiltrera familjen Parks liv.

– Det var en unik upplevelse att se den här filmen. En överraskande film som fortsätter att växa och växa, säger juryns ordförande Alejandro González Iñárritu under en presskonferens efter prisceremonin.

Atlantique fick Juryns stora pris

Juryns stora pris gick till Atlantique som är skapad av den fransk-senegalesiska regissören Mati Diop, den första svarta kvinnan som har haft en film i huvudtävlan i Cannes. Hennes film kretsar kring en ung kvinna från Dakar vars liv får en abrupt vändning när hennes pojkvän försvinner. Samtidigt börjar pojkvännens vänners kroppar spolas upp på Dakars stränder.

Franska Les Misérables av av Ladj Ly och brasilianska Bacurau av Kleber Mendonça Filho och Juliano Dornelles fick dela på Juryns pris i år.

– Det fanns en social medvetenhet i årets filmer, säger Alejandro González Iñárritu och tillägger att:

– Men juryns val är inte baserade på sociala eller politiska agendor.

Emily Beecham prisas

Skådespelaren Emily Beecham fick pris som Bästa kvinnliga skådespelare för hennes roll som den ensamstående mamman Alice i filmen Little Joe.  Alice jobbar på ett företag som utvecklar nya arter av plantor och hon har utvecklat en mycket speciell blomma som inte bara är vacker utan också verkar ha en terapeutiskt effekt, den verkar göra sin ägare glad. Men snart börjar hon misstänka att plantan inte bara har positiva egenskaper.

Bästa manliga skådespelare blev Antonio Banderas för hans insats i Pedro Almodóvars Pain and glory där han spelar filmregissören Salvador Mallo.

Här är alla vinnare

Guldpalmen (första pris): Parasite (Bong Joon-Ho)

Juryns stora pris (andra pris):  Atlantique (Mati Diop)

Juryns pris (tredje pris):  Les Misérables (Ladj Ly) and Bacurau (Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho)

Juryns speciella omnämnande: ”It must be heaven” av Elia Suleiman

Bästa regi: Jean-Pierre och Luc Dardenne  (Young Ahmed) 

Bästa manliga skådespelare: Antonio Banderas (Pain and glory)

Bästa kvinnliga skådespelare: Emily Beecham (Little Joe) 

Bästa manus: Celine Sciamma (Portrait of a Lady on Fire) 

Guldpalmen Bästa foto: ”Nuestas madres” César Díaz

Queerpalmen: Portrait of a Lady on Fire (Celine Sciamma)

Guldpalmen Bästa kortfilm: ”The distance between us and the sky” av Vasilis Kekatos

Juryns speciella omnämnande – kortfilm: ”Monstruo dios” av Agustina San Martín

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2019

Mer i ämnet