Medhavda stolar, hunger och pappor som googlar när spelningen tar slut. Har konserter blivit för långa?
Ja, konstaterar musikjournalisten Andres Lokko.
– Förut var turnén en promotionresa för att sälja fler skivor, nu är situationen precis tvärtom. För att kunna rättfärdiga biljettpriser på uppemot 2 900 kronor för vanliga platser på en arena ska man självklart erbjuda kvantitet framför kvalitet, säger Andres Lokko till SVT Kulturnyheterna.
Är det ett problem?
– Ja det är outhärdligt. Väldigt få konserter som jag upplevt går att motivera med att de skulle vara längre än en normallång lp-skiva. 43 minuter – sen räcker det.
Blivit idrott
När streaming kom vändes musikbranschen upp och ner, mitt i allt var arenakonserterna den främsta inkomstkällan för världsstjärnorna. Och även om utvecklingen mot långa konserter skett under hela 00-talet så satte pandemins konsertstopp extra fart på processen.
Idag är både Beyoncés och Taylor Swifts konserter runt 3 timmarsstrecket.
– Beyoncé har axlat manteln av popmusik som idrott, det är en prestation hela tiden. Högst upp på prispallen: 'jag är inte bara bäst, jag är också starkast', säger Andres Lokko och fortsätter:
– Kalla mig konservativ men jag har alltid sett popmusik som en samlingsplats för oss som inte passade in av olika skäl. När vi börjar använda popmusiken som en tävling har det skett ett missförstånd om vad den kan uppnå och göra.
Tidigare manligt fenomen
Bruce Springsteen har länge tävlat i långa konserter. Varje gång han spelat i Sverige har längden rapporterats, och frågan om han ska ”bryta fyra timmars vallen”.
– Det har varit ett väldigt manligt fenomen. Men idag är betydligt fler av de största artisterna i världen kvinnor.
Men trenden spås bli kortvarig. I sociala medier ses folk lämna konserter tidigt samtidigt som artister poängterar det skämtsamt från scen.
– Om publiken börjar gå kommer artisterna förmodligen återgå till att inte plåga sin publik, säger Andres Lokko.