Max Martin tillsammans med journalisten Jan Gradvall. Foto: Polar Music Prize

Max Martin bryter tystnaden

Uppdaterad
Publicerad

Max Martin har beskrivits som den moderna populärmusikens mästare, ändå är han totalt okänd för många utanför musikvärlden. Han ger mycket sällan intervjuer och håller alltid en låg profil. Men inför utdelningen av Polarpriset, som sker under torsdagen, gav han en exklusiv intervju inför publik på Stadsteatern i Stockholm och Kulturnyheterna var där.

Martin Sandberg, mera känd som Max Martin, kan vara Sveriges och musikvärldens största doldis. Han har skrivit 22 superhits som nått Billboards första plats. Bara Paul McCartney (32 stycken) och John Lennon (26 stycken) har skrivit fler Billboard-ettor.

Dock är det aldrig någon som har kunnat producera hits under en så lång tid som Max Martin. Det var 18 år sedan han fick sin första låt på den amerikanska singellistan med Britney Spears ”... Baby One More Time” och för fyra veckor sedan klättrade ”Can’t Stop The Feeling!” med Justin Timberlake in på första platsen. Och inget verkar tyda på att det kommer att ta slut här. Han sätter rekord som ingen visste fanns och ändå är han så okänd.

Rörd Max Martin

En viktig faktor till att vi vet så lite om honom beror på att han sällan ger intervjuer. Men nu, inför utdelningen av Polarpriset, bryter han tystnaden för en exklusiv ”Master Class” på Stadsteatern i Stockholm där han mottogs med stående ovationer.

– Jag rodnar, sa en uppriktigt rörd Max Martin när han klev in på scenen.

Under en timmes samtal med journalisten Jan Gradvall avslöjade han historier bakom låtarna han skapat under sin otroliga karriär.

1998 – allt förändras

Den legendariske producenten Denniz Pop tog Max Martin under sina vingar redan under tidigt 90-tal. Han hade sett Max Martins potential, de funkade ihop och i Cheiron-studion fick han utveckla sina färdigheter. Men när Denniz Pop gick bort i cancer 1998 bestämde sig Max Martin för att föra arvet vidare, på egen hand.

Samtidigt som det var ett mörkt år fick han också sin första Billboard-etta med Britney Spears ”... Baby One More Time”, vilken är ett praktexempel på en av Denniz Pops teorier som Max Martin anammade och finslipade. Efter bara en eller två sekunder ska lyssnaren känna igen vilken låt det är, det var Denniz Pops devis. Och efter tre toner ska det inte finnas någon tvekan om vilken låt det är.

– Han hade den här filosofin, eftersom han kom från dj-världen, för att få folk att stanna på dansgolvet. Det är hela grejen, att få dem att stanna på dansgolvet.

Och vilken monsterhit det blev. ”... Baby One More Time” blev listetta i alla länder som den släpptes i.

Musikens matematik

Ofta ses Max Martin och hans team-kompis Shellback, Johan Schuster, som ingenjörer som ”bygger låtar”, som att det skulle finnas en formel och en ritning över hur det ska göras.

– Jag har läst saker om mig själv, att det skulle vara någon form av matematik. Men det är inte riktigt sant. Jag tror att det måste komma från någon inspiration, sa Max Martin.

Men han berättade att det finns vissa verktyg, teorier, som man kan ta till när man fastnar i låtskrivandet.

– Jag har många teorier om att skriva låtar.

Bland annat avslöjade Max Martin under masterklassen att hans team har en term som de kallar för ”The Prince Theory” som bygger på det grepp som Prince använde sig av i låten ”Let’s go crazy”. Samma melodi används både i vers och refräng, men texten förändras.

– Det är intressant för när refrängen kommer så har du redan hört den.

Han har själv använt sig av detta i Robyns ”Do You Know (What It Takes)” från 1997.

”Less is more”

Max Martin har blivit känd för att tänja på gränserna för populärmusiken genom att blanda in influenser från andra genrer, annorlunda texter och rytmer som ”känns rätt”. Men det får inte bli för många olika influenser, menar han.

–Less is more. Det ska helst vara något enkelt som fortfarande är intressant.

Han vågar ta risker och göra det oväntade, som att till exempel inte skriva en ballad åt Adele utan gå på en rytmisk och, för Adeles mått mätt, upptempolåt som ”Send My Love (To Your New Lover)”. Max Martin själv lyfter fram människorna som han jobbar med som nyckeln till att han utvecklas.

– Du behöver bra människor runt om kring dig för att utvecklas. Shellback förändrade mitt liv. Han är ett geni.

Max Martins samarbetspartners har bara ökat i antal och många unga talanger plockas in i hans team, precis som Denniz Pop vars musikaliska arv han fortfarande förvaltar.

– Jag kommer från den skolan. Han älskade nya talanger. Alla artister har ett ego men du har inget val du måste låta dig bli berörd av andra människors talanger och inspireras för om du inte gör det utvecklas du inte. 

Polarpriset delas ut under en ceremoni i Stockholms konserthus torsdagen den 16 juni.

Max Martins Billboard ettor

  1. 1999 – ”...Baby One More Time” (Britney Spears)
  2. 2000 – ”It's Gonna Be Me” (N Sync)
  3. 2008 – ”I Kissed a Girl” (Katy Perry)
  4. 2008 – ”So What” (Pink)
  5. 2009 – ”My Life Would Suck Without You” (Kelly Clarkson)
  6. 2009 – ”3” (Britney Spears)
  7. 2010 – ”California Gurls” (Katy Perry feat. Snoop Dogg)
  8. 2010 – ”Teenage Dream” (Katy Perry)
  9. 2010 – ”Raise Your Glass” (Pink)
  10. 2011 – ”Hold It Against Me” (Britney Spears)
  11. 2011 – ”E.T.” (Katy Perry featuring Kanye West)
  12. 2011 – ”Last Friday Night (T.G.I.F.)” (Katy Perry)
  13. 2012 – ”Part of Me” (Katy Perry)
  14. 2012 – ”One More Night” (Maroon 5)
  15. 2012 – ”We Are Never Ever Getting Back Together” (Taylor Swift)
  16. 2013 – ”Roar” (Katy Perry)
  17. 2014 – ”Dark Horse” (Katy Perry feat. Juicy J)
  18. 2014 – ”Shake it Off” (Taylor Swift)
  19. 2014 – ”Blank Space” (Taylor Swift)
  20. 2015 – ”Bad Blood” (Taylor Swift)
  21. 2015 – ”Can't feel my face” (The Weeknd)
  22. 2016 – ”CAN'T STOP THE FEELING!” (Justin Timberlake)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.