Helldivers 2, Snufkin: melody of moominvalley, space marine 2

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur var spelåret 2024? Och vad kan man se fram emot nästa år? Svaren får du i klippet. Foto: Arrowhead, Raw fury, Focus home

Med ”Helldivers” och ”Space marine” blev 2024 ett spelår för alla ”rymd-bros”

Publicerad
Analys ·

Rymd- och sci-fi-entusiasterna som dragit vinstlotten i år. Men det blev en del floppar och överraskningar också. Daniel Wyser sammanfattar spelåret 2024

Daniel Wyser

Spelredaktör

2024 gick i rymdens tecken. Den svenska studion Arrowhead släppte i februari ”Helldivers 2” som blev en megasuccé och Playstations snabbast säljande spel någonsin. För den som sett ”Starship troopers” är upplägget bekant: många, obetydande, soldater skickas till planeter för att utrota den arten av utomjordingar som bor där för att sen kolonisera. Utfört med en stor nypa humor, parodi och kaotiskt gameplay som ofta resulterar i filmiska scener där man inte sällan råkar spränga alla sina kompisar.

I september fick Warhammer-spelet ”Space marine” också en uppföljare. Liknande koncept, mer seriöst och snäppet mer bombastiskt och grymtande. Som en sorts rymd-tempelriddare får man här hjälpa imperiet att skydda sina provinser och rensa universum på skurkaktiga trollkarlar och övervuxna insekter. Det blev helt enkelt ett år för alla rymd-bros där ute.

Rymden gick igen som tema när Ubisoft och svenska Massive i augusti släppte ”Star wars: Outlaws”. Mycket hajpat, men fick det sig en svajig lansering kantad av kritik kring att spelet in kändes färdigt, efter en månad hade, enligt uppgifter, ”bara” en miljon ex sålts. Blyga siffror för en titel med så stora ekonomiska muskler. Floppen blev faktiskt så stor att Ubisoft valde att skjuta upp ett annat spel, det redan kontroversiella ”Assassins creed: Shadows”. Sen dess har studion lovat att jobba hårt för att förbättra ”Outlaws”.

Men, nere på jorden, hände det mycket annat intressant som är värt att rikta blicken mot. Till exempel i mars när norskutvecklade ”Snusmumriken: Mumindalens melodi” som, utöver att charma kulturredaktionen, väckte större tankar om gentrifiering (Snusmumriken kommer hem till Mumindalen och massa skyltar och staket har dykt upp) och om att komma hem, till underbara toner av Sigur Rós.

Sist men inte minst gjorde Kina entré på storspelsmarknaden med ”Black myth: Wukong”, som var mycket svårt. Det till trots blev spelet en succé försäljningsmässigt men det hela hade en skandalös bismak. Många trodde att det skulle bli korat till Årets spel, men den titeln, den gick till älskvärda ”Astro bot”.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Kulturåret 2024

Mer i ämnet