Journalistern och medieanalytikern Olle Lidbom anser att det är oklart vad Com Hem vill i förhandlingarna med TV4. Foto: TT/Privat

Medieanalytiker: Konflikten ett dråpslag för båda parter

Publicerad

Konflikten mellan Com Hem och TV4 ledde i natt till att TV4 släcktes ned för 1,6 miljoner svenska hushåll. Enligt journalisten och medieanalytikern Olle Lidbom är Com Hem otydliga i vad de vill ha i ett nytt avtal med TV4 – och han tror att konflikten bottnar i något större.

– För Com Hem är TV4 en symbolfråga, säger han.

Att TV4 släcktes för Com Hem-kunder beror på att TV4 – som ägs av Bonnier Broadcasting, som nyligen köptes upp av Telia – och Tele 2-ägda Com Hem inte kunnat komma överens om ett nytt avtal för att Com Hem ska få sända TV4-kanalerna.

Förhandlingarna är fortsatt strandade. Com Hem hävdar att de förvägrats ”digitalisera sina kunder” och att TV4 inte velat förhandla – något TV4:s vd Casten Almqvist kallar ”en ren lögn”. Han hävdar också att Com Hem ”vill lägga till stora saker i avtalet utan att betala för dem”.

Större sammanhang

Olle Lidbom säger sig ha svårt att förstå vad Com Hems vilja att digitalisera sina kunder egentligen innebär.

– De har varit luddiga – avsiktligt luddiga, tror jag – med vad de menar med en digitaliseringsresa. De har högt tonläge, men ingen jag pratat med förstår riktigt vad det handlar om, säger han.

Han har också svårt att förstå varför de lägger så mycket krut på en konflikt om tablå-tv, en liten och perifer del av dagens medielandskap, och tror att konflikten bottnar i ett större sammanhang, där TV4 blivit en symbolfråga för Com Hem.

”Ett dråpslag”

Enligt Lidbom hotas Com Hems hela affärsmodell i dag av förändrade tv-vanor, och de är rädda att förlora ännu större intäkter genom att Telia exempelvis inte ger dem rättigheter till sportsändningar.

– Com Hems affärsidé är att konsumenterna zappar runt mellan ett brett utbud av olika tv-kanaler för att hitta något de vill se. Men unga konsumerar inte längre tv på det sättet, de tittar on demand, på begäran, via smarta telefoner och läsplattor.

I slutändan är konflikten ett dråpslag för båda parter, säger Lidbom.

– Com Hem kan inte sända TV4-kanalerna, och TV4 går i sin tur miste om väldiga annonsintäkter över julen. Man undrar vad de har att vinna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.