Under coronamånaderna februari – april har nyhetskonsumtionen ökat. Ökningen syns främst hos traditionella medier och för den största procentuella uppgången står barn mellan 9 och 14 år.
– Den här typen av resultat är positiva, att unga människor i kristider söker sig till de professionella medierna. Det hade varit mer bekymmersamt om de inte hade sett ett värde i den journalistiken, säger Jonas Ohlsson medieforskare och föreståndare för Nordicom i samband med att siffrorna presenteras.
SVT och kvällstidningarna står för den största ökningen bland svenska medier, enligt preliminära siffror från Nordicom, mediekunskapscenter vid Göteborgs universitet.
6011 personer mellan 9 och 79 år har svarat på Mediebarometerns frågor om sin vanor. Svaren är alltså självuppskattade.
Se statistiken i klippet ovan.
Övriga medievanor
För helåret 2019 konstaterar mediebarometern att 90 procent av den svenska befolkningen i någon form tittar på rörlig bild dagligen – på tv eller nätet. Den dagliga tiden en genomsnittlig svensk lägger på mediekonsumtion är över sex timmar per dag. Den största delen av tiden läggs på ljud: musik, radio och ljudmedier.
Facebook är den mest använda sociala medieplattformen, men inte bland unga. Bland barnen 9 – 14 är Instagram och Snapchat vanligast.
SVT var 2019 den mest använda nyhetsförmedlaren bland befolkningen som helhet.