Det konservativa The Daily Wire är ett av de snabbast växande mediebolag i USA och är för närvarande den mest populära nyhetsutgivaren på Facebook.
I en granskning av amerikanska VICE framgår det att mediebolaget har spenderat upp till 47 000 dollar på annonser för att marknadsföra artiklar om rättegången på sociala medier, vilket genererat ungefär fyra miljoner visningar. Majoriteten av inläggen är ensidiga, visar stöd för Johnny Depp och främjar ”anti-Heard”-propaganda.
Granskningen visar hur The Daily Wire dragit nytta av uppmärksamheten kring rättegången för att locka läsare till sin webbsida, samtidigt som de driver konservativ agenda.
Dominerat sociala medier
Fallet Depp och Heard har fått enorm spridning världen över och har dominerat diskussionen i sociala medier. I USA väcker fallet större engagemang än såväl Ukrainakriget som techentreprenören Elon Musk, enligt analysföretaget NewsWhip.
Bakgrunden till fallet är att skådespelaren Johnny Depp stämmer sin ex-fru Amber Heard efter att hon beskrev sig själv som ”en offentlig person som blev representant för våld i en nära relation” i en krönika i Washington Post 2018.
Båda parterna har anklagat varandra för övergrepp och båda nekar till den andras anklagelser. Förhandlingarna i rättegången väntas avslutas i veckan.
Hör Christina Jeurling Birro berätta mer om uppståndelsen kring rättegången i klippet ovan.