Under onsdagen lanseras det nya faktagranskningsprojektet Faktiskt.se – ett samarbetet mellan Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sveriges Television, Sveriges Radio och Kit.
De fem medieföretagen kommer under valrörelsen att granska påståenden från politiker och innehåll som får stor spridning i sociala medier, det skriver man på sin hemsida:
”Samarbetets syfte är att bidra till en öppen, inkluderande och faktabaserad offentlig debatt. Genom att gå igenom faktaunderlaget bakom påståenden som påverkar vår verklighetsuppfattning arbetar vi för en källkritisk diskussion och en konstruktiv samhällsdebatt. Faktiskt ska också avslöja spridningen av konstruerade och påhittade nyheter och annat digitalt medieinnehåll som utger sig för att vara sanna”, skriver man på hemsidan.
Tre punkter
Samarbetet kan, enligt Faktiskt.se, sammanfattas i tre punkter: gemensam utbildning i arbetsmetoder för att verifiera uppgifter på nätet, gemensam metodik för betyg och hur granskningarna presenteras (i enlighet med ICFN-reglerna) och gemensam distribution.
Projektet kommer att följa de riktlinjer som satts upp av det internationella faktakollsnätverket IFCN – vilket innebär att medieföretagen är politiskt oavhängiga och har full öppenhet kring metoder, källor, finansiering och organisation.