Det svenska varumärket och chokladtillverkaren Marabou, som är en av Melodifestivalens huvudsponsorer, har varit en del av koncernen Mondelēz International sedan 1993.
I mars i fjol gick Mondelēz ut med att ”icke-nödvändiga aktiviteter” mellan Ryssland och företaget skulle upphöra. Men Mondelēz fortsätter ändå ha en stor del av sin verksamhet kvar i Ryssland, vilket bland annat uppmärksammats av författaren Lars Wilderäng i ett blogginlägg.
”Vi har dock avvecklat alla nya kapitalinvesteringar och reklammedia i Ryssland”, skriver Mondelēz i ett mejl till Kulturnyheterna.
Att Marabous moderbolag är marknadsledaren i Ryssland inom konfektyr var SVT inte medvetna om.
– Det här är nya uppgifter som vi fått reda på nu, det är en helt ny situation, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef på SVT Nöje.
”Kommer sätta oss in i situationen”
Programmet Melodifestivalen och tävlingen finansierar SVT med egna medel. Det är när festivalen är på turné som publikeventen sponsras av företag. Där har eventbolaget Live Nation som har huvudansvaret.
– Vi har en policy vad gäller våra sponsorsamarbeten. Men just nu så strider inte Marabou mot den policyn, säger Ebba Adielsson.
– Vi kommer behöva sätta oss in i situationen mer och ta reda på de nya uppgifterna som kommit till oss. Och se hur vi behöver – och om vi behöver – agera på det.
Påverkar inte journalistiken
Journalistförbundet menar att det är viktigt med vattentäta skott mellan journalister och annonssamarbeten, men de ser inte att Melodifestivalens sponsoravtal behöver påverka journalistiken inom SVT. Däremot anser Ulrika Hyllert, ordförande i Journalistförbundet, att mediehus har ett ansvar för att agera etiskt.
– Det är viktigt att man har riktlinjer och gör etiska överväganden för vilka samarbeten man har, det gäller alla medieföretag. Sedan tycker jag att man kan ställa extra höga krav på just public service, säger hon till Kulturnyheterna.