Melodifestivalens huvudsponsor verksam i Ryssland: ”Helt nya uppgifter för oss”

Uppdaterad
Publicerad

Marabou är en av huvudsponsorerna för Melodifestivalen, och har sponsrat musikfesten i flera år. Chokladtillverkarens ägare, livsmedelskoncernen Mondelēz, har en stor del av sin verksamhet i Ryssland.

När många stora företag bojkottat landet efter krigsutbrottet så har Mondelēz valt att stanna kvar. Men det har SVT inte varit medvetna om.

Det svenska varumärket och chokladtillverkaren Marabou, som är en av Melodifestivalens huvudsponsorer, har varit en del av koncernen Mondelēz International sedan 1993.

I mars i fjol gick Mondelēz ut med att ”icke-nödvändiga aktiviteter” mellan Ryssland och företaget skulle upphöra. Men Mondelēz fortsätter ändå ha en stor del av sin verksamhet kvar i Ryssland, vilket bland annat uppmärksammats av författaren Lars Wilderäng i ett blogginlägg

Melodifestivalen 2023

”Vi har dock avvecklat alla nya kapitalinvesteringar och reklammedia i Ryssland”, skriver Mondelēz i ett mejl till Kulturnyheterna.

Att Marabous moderbolag är marknadsledaren i Ryssland inom konfektyr var SVT inte medvetna om.  

– Det här är nya uppgifter som vi fått reda på nu, det är en helt ny situation, säger Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef på SVT Nöje.

”Kommer sätta oss in i situationen”

Programmet Melodifestivalen och tävlingen finansierar SVT med egna medel. Det är när festivalen är på turné som publikeventen sponsras av företag. Där har eventbolaget Live Nation som har huvudansvaret.

– Vi har en policy vad gäller våra sponsorsamarbeten. Men just nu så strider inte Marabou mot den policyn, säger Ebba Adielsson. 

– Vi kommer behöva sätta oss in i situationen mer och ta reda på de nya uppgifterna som kommit till oss. Och se hur vi behöver – och om vi behöver – agera på det. 

Påverkar inte journalistiken

Journalistförbundet menar att det är viktigt med vattentäta skott mellan journalister och annonssamarbeten, men de ser inte att Melodifestivalens sponsoravtal behöver påverka journalistiken inom SVT. Däremot anser Ulrika Hyllert, ordförande i Journalistförbundet, att mediehus har ett ansvar för att agera etiskt.

– Det är viktigt att man har riktlinjer och gör etiska överväganden för vilka samarbeten man har, det gäller alla medieföretag. Sedan tycker jag att man kan ställa extra höga krav på just public service, säger hon till Kulturnyheterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2023

Mer i ämnet